nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Många som utsätts för sexuella trakasserier slutar

En undersökning från Unionen visar att var fjärde kvinna som utsattes för sexuella trakasserier lämnade arbetsplatsen. 26 procent av de som uppger att de utsatts för sexuella trakasserier anger att det är chefen som gjort detta.

I höstas anslöt sig kvinnor över hela världen, oavsett yrke och bransch, till rörelsen #metoo. Ett ställningstagande som synliggjorde omfattningen av sexuella trakasserier i arbetslivet. Genomslaget blev enormt.

Uppmärksamheten har nu avtagit, något som gör att frågan riskerar att hamna i skymundan.

Var tredje kvinna har under sitt arbetsliv blivit utsatt för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Kantar Sifo som Unionen låtit genomföra. Undersökningen omfattar över 2 000 anställda i privat och offentlig sektor och för var fjärde utsatt kvinna ledde händelsen till att hon sedermera lämnade arbetsplatsen.

– Det är oacceptabelt. Ingen ska behöva sluta på sitt jobb för att den utsättas för trakasserier, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen och fortsätter:

– Alla företag måste ha riktlinjer för att förhindra sexuella trakasserier. Det måste också finnas rutiner för vad som sker när någon går över gränsen, betonar han.

Han menar också att arbetsgivarna måste skapa bättre förutsättningar för den som blir utsatt att våga berätta. Fyra av tio som trakasserats har inte berättat om det för någon, enligt undersökningen.

– Det har snart gått ett halvår sedan #metoo svepte över världen och jag känner tyvärr att frågan hamnar allt längre ner på dagordningen, säger Henrik Ehrenberg.

Var sjunde tjänsteman i privat sektor uppger att hen blivit utsatt för sexuella trakasserier. Vanligast är att man upplever sig ha blivit utsatt av en kollega (51 procent), följt av kunder (31 procent) och chefer (26 procent).

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här