nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Många som utsätts för sexuella trakasserier slutar

En undersökning från Unionen visar att var fjärde kvinna som utsattes för sexuella trakasserier lämnade arbetsplatsen. 26 procent av de som uppger att de utsatts för sexuella trakasserier anger att det är chefen som gjort detta.

I höstas anslöt sig kvinnor över hela världen, oavsett yrke och bransch, till rörelsen #metoo. Ett ställningstagande som synliggjorde omfattningen av sexuella trakasserier i arbetslivet. Genomslaget blev enormt.

Uppmärksamheten har nu avtagit, något som gör att frågan riskerar att hamna i skymundan.

Var tredje kvinna har under sitt arbetsliv blivit utsatt för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Kantar Sifo som Unionen låtit genomföra. Undersökningen omfattar över 2 000 anställda i privat och offentlig sektor och för var fjärde utsatt kvinna ledde händelsen till att hon sedermera lämnade arbetsplatsen.

– Det är oacceptabelt. Ingen ska behöva sluta på sitt jobb för att den utsättas för trakasserier, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen och fortsätter:

– Alla företag måste ha riktlinjer för att förhindra sexuella trakasserier. Det måste också finnas rutiner för vad som sker när någon går över gränsen, betonar han.

Han menar också att arbetsgivarna måste skapa bättre förutsättningar för den som blir utsatt att våga berätta. Fyra av tio som trakasserats har inte berättat om det för någon, enligt undersökningen.

– Det har snart gått ett halvår sedan #metoo svepte över världen och jag känner tyvärr att frågan hamnar allt längre ner på dagordningen, säger Henrik Ehrenberg.

Var sjunde tjänsteman i privat sektor uppger att hen blivit utsatt för sexuella trakasserier. Vanligast är att man upplever sig ha blivit utsatt av en kollega (51 procent), följt av kunder (31 procent) och chefer (26 procent).

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här