Många småföretagare tror inte att de blir mer digitala

IT Vismas Affärsbarometer visar att 28 procent av småföretagarna i Sverige inte tror att deras bolag kommer att bli mer digitalt inom någon administrativ del det närmsta året.

Många småföretagare tror inte att de blir mer digitala

– Att så många små företag inte planerar att ta några steg alls i digital riktning den närmsta tiden är både överraskande och oroande. De riskerar att gå miste om de effektivitets- och kostnadsfördelar som digitala verktyg kan innebära för alla typer av bolag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.

Av alla branscher sticker kultur- och fritidssektorn ut med hela 58 procent som inte satsar digitalt på administrationen. Bland de som trots allt tror att de kommer att digitalisera mer av sin administration rankas digitala fakturor och inköp online som troligaste områden.

Henrik Salwén tycker också att det är överraskande att hela 31 procent av Sveriges småföretagare uppger att de primärt gör sina inköp till företaget via telefon. 

– Att så många fortfarande handlar över telefon innebär att det finns en stor potential för småföretagarna att spara tid och pengar. Ett digitalt inköpssystem kan exempelvis göra det betydligt lättare att hitta rätt leverantör till rätt pris. Med dagens molntjänster kommer man igång direkt, oftast till en liten års- eller månadskostnad. Det krävs varken stora investeringar eller omfattande utbildning, menar han.

Områden småföretagare tror att de kommer bli mer digitala inom

1. Digitala fakturor (43 %)

2. Inte inom något område (28 %)

3. Inköp online (24 %)

4. Offerter (13 %)

5. Prisjämförelser på nätet (10 %)

Branscher med flest företagare som inte tror att de kommer bli mer digitala:

1. Kultur/Nöje/Fritid (58 %)

2. Skola/Utbildning (45 %)

3. Affärs- och organisationsutveckling (38 %)

Vismas Affärsbarometer som bygger på en undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.