nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Många företag drabbas av id-kapningar

En ny Sifo-undersökning från mySafety Försäkringar visar att vart tionde bolag med upp till 250 anställda har drabbats och över hälften lider ekonomiska eller tidsmässiga problem som en följd av en id-kapning.

För andra året i rad har mySafety Försäkringar genomfört en undersökning som fokuserar på id-kapningar gentemot små- och medelstora företag i Sverige. Bland företagen med upp till 250 anställda anger 12 procent att de drabbats av id-kapning. 

– Vi vet sedan tidigare att det här är ett jätteproblem på konsumentsidan, men det är fortfarande ett förhållandevis okänt område när det gäller id-kapningar mot företag. Den här undersökningen visar tydligt att problemet är stort även här och att det kan kosta en hel del att drabbas, säger PA Prabert, kommunikationschef på mySafety Försäkringar. 

De negativa påföljderna av en id-kapning är inte enbart monetära. 4 av 10 drabbade uppger att tidsresurserna som krävs för att lösa problemen är allvarliga. 20 procent uppger att det har haft direkt ekonomiska följder och fem procent att det blivit svårare att göra affärer efter att de drabbats. 

Företag med mellan 50 och 99 anställda drabbas allra mest (20 %), men bland de största företagen i undersökningen, med mellan 200 och 250 anställda, har i år hela 14 procent drabbats jämfört med 0 procent förra året. 

– Id-kapningarna har ökat mest markant mot de större företagen i undersökningen, de med mellan 200 och 250 anställda. Vi tolkar det som att bedragarna riktar in sig på företag där det potentiellt finns mer pengar att hämta, fortsätter PA Prabert. 

Det vanligaste tillvägagångssättet är att någon utger sig för att vara vd eller annan befattningshavare på företaget och sedan på ett eller annat sätt försöker komma åt utbetalningar eller ändra i företagets uppgifter och ta kontroll. 

– Vi ser så kallad social engineering som ett allt vanligare sätt att försöka lura företagen. Att någon låtsas utge sig för att vara någon annan på företaget och lurar till sig uppgifter, pengar eller annat. Bedragarna blir allt mer raffinerade och hänsynslösa i sina metoder, avslutar PA Prabert. 

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här