nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Många chefer känner psykiskt obehag inför jobbet

Närmare en miljon människor i Sverige känner regelbundet psykiskt obehag av att gå till jobbet. Chefer upplever i ännu större utsträckning psykiskt obehag inför sitt arbete än medarbetarna, visar en ny undersökning från Jobbhälsoindex som tagits fram i samarbete med Svenskt Kvalitetsindex.

Undersökningen visar att det i dag är 380 000 personer som på grund av arbetet känner psykiskt obehag flera gånger varje vecka och ytterligare 600 000 som känner sådant obehag några gånger varje månad.

Av årets Jobbhälsoindex framgår också att den psykiska ohälsan har ökat, inte minst bland yngre anställda. Bland män som är 40 år och äldre är det däremot en minskad andel som känner psykiskt obehag av att gå till jobbet.

Undersökningen visar även att chefer, särskilt manliga chefer, i större utsträckning känner psykiskt obehag inför att gå till jobbet än medarbetarna.

– Det är naturligtvis oroande att det är så många som på grund av arbetet känner psykiskt obehag av att gå till jobbet och att det fortsätter att öka, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex. Och särskilt oroande är det att så många chefer upplever psykiskt obehag. Det bådar inte gott för arbetslivet framöver. Jobbhälsan är en stor samhällsutmaning som vi måste ta på stort allvar.

Kännetecknande för anställda som känner psykiskt obehag inför arbetet är sömnlösa nätter, missnöje med sitt arbete och betydligt större vilja att lämna sin arbetsgivare än andra.

– Att man är missnöjd med jobbet när man känner psykiskt obehag av att gå dit är inte svårt att förstå. Det vi också ser är man inte vill jobba kvar och att man inte gärna rekommenderar andra att jobba i sin organisation, säger Lars Hjalmarson på Jobbhälsoindex, som också ser ett samband mellan psykiskt obehag och sjukfrånvaro:

– Här kanske man kan fundera på om rehabilitering tillbaka till samma jobb alltid är bästa lösningen. Jobbyte bör kanske övervägas i större skala än hittills.

Fakta om undersökningen.

Jobbhälsoindex har årligen genomförts sedan 2007 och består av ett 70-tal frågor om arbetsförhållanden, hälsa, sjukfrånvaro, motivation, medarbetarnöjdhet med mera. För 2018 har totalt 9 991 respondenter besvarat frågorna av ett totalt representativt urval på drygt 17 200 personer i åldersgruppen 20 – 65 år som arbetar minst halvtid.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här