nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Många chefer känner obehag av att gå till jobbet

I Jobbhälsoindex 2018 kan man se en oroväckande trend som visar att chefer i allt större utsträckning upplever psykiskt obehag av att gå till jobbet.

Särskilt sticker de anställda cheferna i offentlig sektor ut i undersökningen. De anser i mindre utsträckning att deras arbete är meningsfullt jämfört med sina medarbetare i offentlig sektor. De trivs dessutom i mindre utsträckning med sina kollegor och arbetskamrater jämfört med såväl sina egna medarbetare som chefskollegor i privat sektor.

– Det är naturligtvis oroande att det är så många chefer som på grund av arbetet känner psykiskt obehag att gå till jobbet och att det ökar. De har ju dessutom en arbetsmiljöuppgift att minska den psykiska ohälsan i arbetslivet, säger Johan Parmler vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Årets Jobbhälsoindex visar också på stora skillnader mellan chefer utifrån ålder. Yngre chefer ser inte meningen med arbetet i alls samma utsträckning som sina äldre chefskollegor. Det är också betydligt vanligare att de yngre cheferna upplever att deras åsikter inte respekteras jämfört med hur de äldre cheferna upplever sig bli respekterade.

– Att äldre chefer är mer trygga i sin chefsroll är inte så konstigt. Det som oroar är dels den stora skillnaden och att de yngre cheferna i så stor utsträckning inte ser meningen med jobbet och att de inte känner att deras åsikter respekteras. Vi är inne i ett generationsskifte på chefsnivå. Om då de yngre cheferna inte ser meningen med jobbet i samma utsträckning som de som ”checkar ut” och känner obehag inför jobbet, då har vi en jobbig tid framför oss i arbetslivet, menar Lars Hjalmarsson på Jobbhälsoindex i Sverige.

Läs mer: Fyra tips för att minska stressen på jobbet

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här