nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Lyft blicken ur kris-pärmen

Jeanette Fors-Andrée får en kick av att hjälpa krisande företag. Efter sju års forskning vill hon utmana chefers invanda tankemönster med boken Modern kriskommunikation. – Träna på att lura hjärnan, säger hon.

Det många chefer gör fel i kriser är att de agerar mänskligt. Det vill säga håller media borta, känner behov av att samla in all tillgänglig information först, och stirrar sig blinda på kommunikationsplanen. Det menar författaren, konsulten och kriskommunikationsforskaren Jeanette Fors-Andrée. Hon förespråkar att chefer som vill leda sin organisation genom en kris på ett bra sätt måste lära sig att ta snabba beslut, delegera, och vara fort ute med information till allmänheten.

– Jag förstår att man vill stänga dörren om sig för att man är osäker på reaktionen som kan skapas kring ett uttalande, men konskevenserna av det är förödande.

Sociala medier och ett snabbt informationsflöde i samhället gör att ledare måste lära sig utmana sina uttalade eller outtalade principer för hur de helst vill hantera kriser.

– Vanligt är till exempel att man bara fokuserar på kommunikationsplanen. Konsekvensen blir att man pratar för mycket utan att agera. Upprätta en åtgärdsplan men glöm inte att förändra situationen som ledde till problemet, råder Jeanette Fors-Andrée.

En annan vanlig princip som måste utmanas är lusten att minimera krisens proportioner.

– Skyll inte på mediedrev eller andra bortförklaringar. Tänk på kundens känslor och visa att du tar problemet på största allvar. Minimera inte krisens betydelse, mimimera krisens konsekvenser!

Taggar:

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här