nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Lyft blicken ur kris-pärmen

Jeanette Fors-Andrée får en kick av att hjälpa krisande företag. Efter sju års forskning vill hon utmana chefers invanda tankemönster med boken Modern kriskommunikation. – Träna på att lura hjärnan, säger hon.

Det många chefer gör fel i kriser är att de agerar mänskligt. Det vill säga håller media borta, känner behov av att samla in all tillgänglig information först, och stirrar sig blinda på kommunikationsplanen. Det menar författaren, konsulten och kriskommunikationsforskaren Jeanette Fors-Andrée. Hon förespråkar att chefer som vill leda sin organisation genom en kris på ett bra sätt måste lära sig att ta snabba beslut, delegera, och vara fort ute med information till allmänheten.

– Jag förstår att man vill stänga dörren om sig för att man är osäker på reaktionen som kan skapas kring ett uttalande, men konskevenserna av det är förödande.

Sociala medier och ett snabbt informationsflöde i samhället gör att ledare måste lära sig utmana sina uttalade eller outtalade principer för hur de helst vill hantera kriser.

– Vanligt är till exempel att man bara fokuserar på kommunikationsplanen. Konsekvensen blir att man pratar för mycket utan att agera. Upprätta en åtgärdsplan men glöm inte att förändra situationen som ledde till problemet, råder Jeanette Fors-Andrée.

En annan vanlig princip som måste utmanas är lusten att minimera krisens proportioner.

– Skyll inte på mediedrev eller andra bortförklaringar. Tänk på kundens känslor och visa att du tar problemet på största allvar. Minimera inte krisens betydelse, mimimera krisens konsekvenser!

Taggar:

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här