nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Livet ur bankdirektörens perspektiv

I boken En bankdirektör med skägg berättar Karl Henrik Pettersson om tiden som vd för en av Sveriges största banker när 1990-talskrisen drabbade det svenska bankväsendet och också drabbade honom själv.

Karl-Henrik Pettersson, som under 1980-talet var vd för Första Sparbanken, ger idag ut sin självbiografi, En bankdirektör med skägg – om hur livet blev och varför det blev som det blev. Boken handlar inte minst om bankkrisen på 1990-talet där författaren befinner sig i stormens öga. Boken ger en inblick i Karl Henrik Petterssons liv och hans deltagande i svensk bank- och näringslivshistoria och berättar om hur motgångar på sikt kan vändas till något positivt.

I boken berättar Karl-Henrik Pettersson också om tiden som personlig assistent åt Jan Wallander, då vd i Sundsvallsbanken och om sina år som chefstjänsteman i kanslihuset på 1970-talet, med minnesbilder av arbetet med tre industriministrar, Krister Wickman, Rune B. Johansson och Nils G. Åsling.

I sista kapitlet gör han en utvärdering av sitt liv, och frågar: hur har jag lyckats med livet som jag själv upplever det?

Boken ges ut på Ekerlids förlag.

Taggar:

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här