nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

man businessman arms

Listan med Sveriges högst ansedda arbetsgivare

Fortfarande ligger Google i topp när young professionals, studenter och akademiker i början av karriären, rankar arbetsgivare i landet med högst anseende.

På tio i topp-listan i år finns dessutom hela sex svenska företag. Högst anseende av dem har IKEA som kammar hem en andra plats i mätningen.

Det är fjärde året i rad som Academic Work genomför undersökningen Young Professional Attraction Index, YPAI. I år har närmare 14 000 studenter och akademiker i början av karriären rangordnat arbetsgivare i Sverige utifrån tre kriterier; deras övergripande rykte, deras upplevda framgång på marknaden och om kandidaterna vill arbeta där eller inte.

Undersökningen görs tillsammans med Kantar Sifo och för fjärde året i rad rankas Google högst bland företagen med bäst anseende.

– Många av företagen på topp tio listan uppfattas som marknadsledande och innovativa inom sin bransch, vilket kandidaterna förknippar med utvecklingsmöjligheter och chans att växa tillsammans med företag. Dessutom har Google och flera av de andra företagen en tydlig kultur som potentiella medarbetare kan identifiera sig med, vilket lockar många till att vilja arbeta där, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

På andra plats hamnar IKEA som klättrar från en sjundeplacering på fjolårets lista samtidigt som musikjätten Spotify ligger kvar på en stabil tredjeplacering.

– Fantastiskt kul att de som är i början av sina karriärer tycker att IKEA är en attraktiv arbetsplats. Vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och vårt sätt att leda genom våra värderingar ger ett stort utrymme för personlig utveckling, innovation- och entreprenörskap samt en stark gemenskap. Det, tillsammans med att vi verkar både lokalt och globalt, tror jag kan vara en anledning till denna fina placering, säger Olof Sixten, Talent Manager på IKEA Sverige.

En förändring jämfört med förra året är att antalet svenska företag som finns med på topptiolistan ökar i årets mätning. Från förra årets fyra svenska bolag hittar vi 2018 sex företag från Sverige på topp-tio-listan. Kvar från förra året är Spotify, Dice, Volvo och IKEA, medan nykomlingarna ICA och förpackningsföretaget Tetrapak klättrar upp i toppen bland bolag med högt anseende.

– Det är givetvis kul att se att det rörs om lite på årets lista och att nya företag tar sig in och utmanar giganterna. Ett arbetsgivarvarumärke är någonting som måste hållas levande och som man måste arbeta aktivt med för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden. Att man en gång varit en ansedd arbetsgivare innebär inte automatiskt att man alltid kommer vara det, avslutar Isabelle Ahlman.

TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2018:

Företag Index

1 Google, 72

2 IKEA, 67

3 Spotify, 66

4 Tesla, 63

5 Microsoft, 63

6 Apple, 63

7 Dice, 60

8 Volvo, 60

9 ICA, 57

10 Tetrapak, 57

Fler nyheter

Tabbar som bygger framgång

Entreprenören Ulf Mazur har skrivit ”Lilla boken om…Tabbekvoten” som är en ryggsäck fylld med tabbar. Han vänder sig mot den ”leta fel kultur” som råder i Sverige och på många företag. Det är en metafor för att få medarbetare att våga göra mer på jobbet och prova fler och nya sätt för att utveckla verksamheten.

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här