nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ledningsgruppsdagen 2016:

"Du måste kommunicera en vision"

Jan Mörén, chefspsykolog, talar på Ledningsgruppsdagen 2016 om effektiv kommunikation i ledningsgrupper.

Hallå där, Jan Mörén, chefspsykolog Source Executive. Du kommer tala på Ledningsgruppsdagen 2016 den 20 april, vad kommer ditt föredrag att handla om?

– Mitt föredrag kommer att handla om genuin kommunikation. Det finns två sätt att få andra att göra saker på. Antingen får du dem bara att göra det, eller så får du dem att vilja göra det. För att få någon att vilja något så måste du kommunicera en vision. Du kan inte bara komma med information, utan du måste visa din egen drivkraft och motivation och vara öppen med dina farhågor och känslor.

Vilka är de vanligaste kommunikationsproblemen i en ledningsgrupp?

– Ett är illusionen av högt i tak. Det man egentligen menar är att säga ”rätt” saker, inte att säga vad man egentligen känner. Det finns ofta starka personer i en ledningsgrupp som tar mycket plats, det gör att det kan vara svårt att säga ifrån därför att man vill behålla sin status. Har man ingen bra kommunikation i ledningsgruppen blir det bara informationsöverföring. Det innebär att ledningsgruppens medlemmar går ut i enheterna och fortsätter förmedla information och missar motivation och kreativitet, drivkraften som behövs för att förverkliga strategierna.

Om du skulle ge ett exempel på en effektiv förändring som snabbt förbättrar kommunikationen i ledningsgruppen, vad skulle det vara?

– Det finns ingen quick fix, men man kan faktiskt öva på att kommunicera. Ett sätt är att föra in som en agendapunkt att ”prata om hur vi pratar”. Många människor är ovana att prata om hur de kommunicerar och en del avfärdar sådant som ”mjuka värden”. Men att benämna det som händer mellan er kan leda till att ni når en annan kommunikativ nivå som hjälper er att ta er vidare.

Ledningsgruppsdagen är Vd-tidningens konferens för alla vd:ar och ledningsgrupper som vill utveckla sitt ledningsgruppsarbete. Ta del av programmet och anmäl dig och din ledningsgrupp på: www.ledningsgruppsdagen.se.

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här