nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ledarskap i ett kreativt kaos

Kaos är inget jag vill ska känneteckna mitt ledarskap. Ordning, tydlighet, effektivitet är det jag eftersträvar. Där alla vet exakt vad de ska göra, och hur.

Men faktum är att kaoset också har en viktig roll att spela. När ingenting är förutsägbart tvingas man tänka och själv söka ordningen. Där hjälper inga förutbestämda mallar, där måste den kreativa förmåga kliva in. I en artikel i detta nummer kan du läsa om vad som hände med chefer som i ett experiment översköljdes av konst, litteratur och musik. I det konstnärliga kaoset utvecklades cheferna på ett sätt som en traditionell ledarskapskurs inte ens var i närheten av. Kaos och kreativitet behövs för att hjälpa oss att släppa kontrollen för en stund och se möjligheterna utanför vardagens inrutade rutiner.

Frågan är bara, hur kan vi skapa lagom mycket kaos på jobbet så vår kreativitet släpps fram?

Kanske kan leksaksbilar, konstiga möbler och modellera vara vägen till nytänkande och innovation? En forskare vid Lunds universitet ska studera detta, hur leksaker i mötesrummet påverkar kreativiteten. Idén är att lekfullhet påverkar den inre motivationen, men om det funkar i praktiken återstår att se. Det forskaren ser som ett möjligt hinder är att man inte törs släppa fram lekfullheten av rädsla för att framstå som fånig.

När jag lyssnade till Clarion Hotels vd Marcus Majewski på vår systertidnings konferens Kvalitetsmagasinet Live tidigare i våras, lyfte han fram snällhet som en av de viktigaste ledaregenskaperna. Då menade han inte mesigt snäll, utan mer i betydelsen att skapa en trygg atmosfär där medarbetarna törs vara ärliga och släppa fram sina tankar, idéer och förslag på förändringar.

Som ledare i en organisation gäller det alltså att skapa miljöer där det är ok att vara fånig, där medarbetarna förutsätts kliva utanför de vanliga ramarna, men där de också känner trygghet i att våga ta kliv på osäker mark. Först där kan nya perspektiv bli synliga och innovativa idéer ta plats. Kanske behöver vi kaoset för att inte stagnera. Och som ledare ha förmågan att vara snäll i ett kreativt kaos.

Taggar:

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här