nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Skådespelare i tv-serien Seinfeld.
Tv-serien Seinfeld blev succé, men innan det hade många tv-producenter sagt nej till programmet. Lär dig att inte begå samma misstag. FOTO: Shutterstock

Lär dig känna igen bra idéer

De förläggare som sa ”nej tack” till att ge ut Harry Potter-böckerna har nog grämt dig mer än en gång. Att säga nej till fel saker kostar företag stora summor i uteblivna intäkter. Vet du vilka idéer du ska säga ja eller nej till?

Tv-komedin Seinfeld är ett annat exempel på en succé som först ratades av den ena producenten efter den andra. Det var först när en producent som inte jobbat med komediserier tittade på den som den fick ja.

Kritik dominerar

Samma sak visades i en studie från Wharton Business School i Pennsylvania. Där fick chefer vid Cirque du Soleil titta på nya cirkuskonster och avgöra om det var bra idéer att använda. Samtidigt fick en publik säga vilka av cirkuskonsterna de gillade.

Cheferna var generellt kritiska till det de såg och lyckades inte förutsäga vad publiken skulle gilla. Det visade sig att cheferna letade brister i stället för att se potentialen i nya idéer.

Risken när det är dags att bedöma nya idéer är att utgå från det som fungerat tidigare – det gör att alla nytänkande idéer går bort.

Fel saker belönas

Men problemet ligger också i vad som belönas för den som fattar besluten. Att säga ja till något som blir en flopp är pinsamt. Att säga nej till något som skulle ha blivit en succé är det sällan någon som får reda på (utom när någon konkurrent tar idén).

Slutsatsen är att chefer hellre tar det säkra före det osäkra, eftersom misslyckanden straffas, samtidigt som ingen får reda på när vi ratar bra idéer.

Brainstorming öppnar sinnet

I fallet med Cirque de Soleil visade det sig att andra cirkusartister var bättre än cheferna på att förutsäga vilka nya idéer publiken skulle gilla. Chefer skulle alltså behöva tänka mer som medarbetarna. Så hur kan man göra det?

Studien ger en ledtråd. Där fick cheferna ett nytt försök att säga ja eller nej. Den här gången fick de brainstorma i fem minuter om egna idéer innan de skulle bedöma andras.

Den här stunden räckte för att ändra utfallet. Brainstormingen fick dem att öppna sinnet och fråga sig ”Vad är bra i den här idéen?” i stället för ”Varför borde jag säga nej till den?”. 

Källa: The Atlantic

Fler nyheter

Så förenklar du ditt hållbarhetsarbete

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som småföretagare?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här