nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Lagspelar mot tillväxt

Johan Wikström är inte så ensam på sitt jobb som bilden visar. Tillsammans med brodern driver han snabbväxande rekryteringsbolaget Qwork med stor del av personalen ute hos kundföretagen.
Johan Wikström är inte så ensam på sitt jobb som bilden visar. Tillsammans med brodern driver han snabbväxande rekryteringsbolaget Qwork med stor del av personalen ute hos kundföretagen. FOTO: Martina Frisk

Han är allt annat än en ensam vd. Johan Wikström har ständigt brodern vid sin sida för att driva snabbväxande Qwork fram mot företagets OS-final 2012. Om han mot förmodan skulle misslyckas? Ja, då måste han hoppa fallskärm.

Tomt kontorslandskap, några få utspridda skrivbord. Tystnad. Johan Wikström står med en kaffekopp i handen inne på sin arbetsplats i Umeå. Det är svårt att förstå att det är det här som de inramade tidningsurklippen i korridoren handlar om: ett bemanningsföretag som i fjol utsågs av Dagens Industri till nummer ett av de snabbväxande gasellföretagen.

Men anledningen till ödsligheten ligger just i bolagets affärsidé: att hyra ut personal till företag med tillfälliga personalbehov. De flesta av Qworks konsulter, både i Umeå och i Stockholm, är alltså ute hos kundföretag och levererar q:et, som i quality, i bolagets nya namn.

Johan Wikström funderar inför varje fråga, tänker efter, svarar rakt och utan svepande formuleringar. Han ger ett lugnt och balanserat intryck. På insidan deltar han dock i en konstant tävling med sig själv. Hela uppväxten har han och brodern Andreas Wikström, som idag leder Stockholmskontoret, tävlat i laget Wikström. Aldrig mot varandra, alltid mot konkurrenterna. Spelstrategin utgår från vd:ns fyraårsplaner som denna gång eskalerar vid årsskiftet 2012/2013 med målet att nå en omsättning på 100 miljoner kronor.

– Det blir som en OS-period. Vi ligger bra till nu även om förra året var ett kraftigt nedgångsår. Det har de flesta känt av i vår bransch. Men nu är det fart igen och känslan är att det kommer att öka hela vägen i mål, säger Johan Wikström som vore det en intervju efter en match.

Tusenprocentig tillväxt

Anledningen till framgången, en tillväxt på 5 209 procent från starten 2004 till 2009, växer fram när Johan Wikström berättar om när han tog ett arbetsfritt år för ungefär 15 år sedan. Även om han ägnade sig åt sin hobby, att spela stränginstrumentet cavaquinho med rötter i den brasilianska musiktraditionen, gick han upp klockan åtta och satt ihärdigt och övade till klockan tio varje kväll. Det här med att inte ge upp och att anstränga sig till maxgränsen är drivkraften. Enligt honom själv är en av de främsta framgångsfaktorerna därtill att både han och hans bror är väldigt försäljningsorienterade.

– Vi kan båda bygga upp relationer med kunder, sälja in och leverera.

Inte ensam

Många vd:ar känner sig ensamma. Johan Wikström är inte en av dem. Han har alltid haft brodern Andreas vid sin sida och trots det geografiska avståndet är de väldigt nära varandra.

– Vi känner varandra bättre än någon kompis eller tidigare kollega. Man kan väl säga att vi har en väldigt väletablerad relation, säger han och skrattar.

De har samsyn i de flesta frågor. Och är tävlingsmänniskor, men på olika sätt. Andreas är mer försäljningsfokuserad, Johan lite mer dominant och strategiskt inriktad. Samtidigt är de båda ”avslutare”, har de sagt att de vill uppnå något försöker de båda driva på extremt hårt för att de ska bli verklighet.

– Det ska gå fort och helst vara klart igår.

Ett smärtfritt samarbete som tagit dem framåt, sammanfattar Johan Wikström. Vd-skapet har tidigare mest blivit en formaliasak, i praktiken har de bollat och tagit beslut gemensamt.

– Det är helt klart en enorm fördel, särskilt när det har varit en tuffare period. Då blir den ändå relativt lätt att hantera. Man kan diskutera alla frågor helt öppet och få stöd av varandra. Och det är roligare att dela när det går bra.

De har till och med växlat vd-skapet på pappret. I och med att företaget växer tror Johan Wikström dock att det blir allt viktigare att vara tydligare med vem som är vd. Bland annat för att konsultcheferna, som har vd:n som närmaste chef, ska kunna känna sig trygga med vem som tar sista beslutet. Det har de lyckats med, tycker han, genom att han själv är ansvarig för konsultcheferna och Andreas för försäljningsorganisationen.

Längtade hem

Johan Wikström har lång erfarenhet av ditt framgångsrecept it och rekrytering. Under 90-talet drev han ett rekryteringsbolag för senior it-personal.

– Vi började med två telefonkataloger och ett kontorshotellrum i Bromma. Efter ett år var vi inne på centrala Östermalm.

När it-kraschen kom gick uppdragen från 30 till noll över en natt.

– Det var helt tvärnit. Parallellt hade jag startat ett it-konsulbolag och den verksamheten rullade på. Jag var på väg över till det bolaget, så tajmingen var bra. Det gick jättebra, trots krisen.

För sex år sedan var Johan Wikström och hans fru trötta på storstaden. De längtade hem. Väl tillbaka i Umeå möttes de av ett lugnare familjeliv. Efter att ha sålt andelen i konsultbolaget började han fundera över nästa drag. Brodern jobbade på Academic Work och Johan Wikström inspirerades av tanken att bidra till att unga akademiker kom ut i arbetslivet. Hans bolag Studentpoolen växte allteftersom och blev till slut ett bredare rekryteringsföretag, Qwork. Så en dag var hans bror redo att starta upp ett kontor i Stockholm, något som ledde till snabb tillväxt.

Q som i quality

Om det är något Johan Wikström lärt sig under sina perioder som chef och vd är det vikten av att vara tydlig. Att ha klart för sig vilka företagets kärnvärden är, både i varumärket och i arbetssättet. Att som ledare välja ut nyckelfrågorna som ska drivas och att kunna prioritera mellan dem när det krävs.

– Det gäller att hela tiden hålla fast vid kärnvärdena. Det kan jag inte säga att vi har gjort tidigare. Som nystartat bolag i en bransch där det händer mycket och med alla typer av människor i personalen är det lätt att det känns lite otydligt.

Han beskriver sig själv som visionär. Därför har hans vd-skap också präglats av att föra ut en vision som sammanfattar de viktigaste värdena. Som ett steg för att tydliggöra visionen både inuti organisationen och ut mot kunder har man i och med en utökad affärsidé även bytt namn på företaget till Qwork.

– Q:et i vårt namn är fundamentplattan. Vårt kärnvärde är att vi ska vara kvalitetsledande inom bemanning och jobba med kvalitet i alla våra processer. Vi ska leverera rätt person till jobbet och kan vi inte det så avstår vi.

Leda spridd personal

En utmaning för en vd på ett bemanningsföretag är att styra ett företag med geografiskt utspridda medarbetare. Här gäller det att inspirera och leda konsultcheferna till att göra sitt bästa i att i sin tur coacha konsulterna ute på kundföretagen.

– Vi försöker samla upp alla genom att ha konsultträffar och individuella uppföljningar. De konsultansvariga jobbar internt med att coacha konsulterna. Vi jobbar också med Lean. Många av våra kunder arbetar efter filosofin och då är det viktigt att även våra anställda förstår hur viktigt det är med produktivitetsökning och förbättringsarbete.

Utmaningen är att få de anställda att tycka att ens vision och idéer är lika viktiga som man själv tycker. Johan Wikström anser att han har nått sitt mål om alla i personalen känner sig stolta över företagets värderingar och om det känns bra i själen att jobba där. Men det handlar inte bara om kvalitet. Alla ska på samma gång drivas mot att uppnå tillväxtmålet: att Qwork ska vara ett av de 25 största bemanningsföretagen i Sverige.

Smutsig bransch

Att ett bemanningsföretag har kvalitet som huvudmål känns lite ovanligt i en bransch som har ett nedsmutsat rykte. Han tar upp Uppdrag Gransknings program om konsulter som hetsats till att vara tillgängliga dygnet runt. Johan Wikström suckar över sin egen bransch. Han tycker inte att ryktet är oförtjänt, tvärtom välkomnar han kritiken och nagelfarandet.

– Ryktet stämmer nog till viss del. Det skickas cv:s ganska vitt och brett. Vi undviker det, resultatet blir en missnöjd kund, en missnöjd konsult, ett tappat förtroende och olönsamhet.

Han berättar också att den lokala fackklubben hos kundföretaget alltid måste vara delaktig i rekryteringen och att det arbetsrättsliga ansvaret ligger hos kundföretaget. Dessutom är konsulterna ofta med i samma fack som de ordinarie anställda, något som Wikström menar att man uppmuntrar.

Fallskärm?

Som vd upplever Johan Wikström sällan stress. Kanske en inre press, men inte direkt något yttre tryck. Varken han eller brodern jobbar sena kvällar. De har småbarn och hus och ett liv vid sidan av.

– Vi försöker stänga ner vid fem, sex på kvällen. Men i perioder sker det mycket strategi- och tankearbete på kvällarna, det får man försöka koppla bort ibland.

Just nu går en hel del av den inre pressen åt till uppvärmningen inför Qworks OS-final i slutet av 2012. Så kommer han att nå sitt omsättningsmål på 100 miljoner kronor? Han är övertygad om att det går vägen. Men om det inte gör det måste han hitta på något annat som får adrenalinet att rusa.

– Då får jag hoppa fallskärm trots höjdrädslan. Jag lovar att om jag inte klarar målet så hoppar jag!

Taggar:

Fler nyheter

Så förenklar du ditt hållbarhetsarbete

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som småföretagare?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här