nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Karina T. Liljedal
Kunder behöver känna att de får en bättre produkt eller tjänst eller att det är kul att vara med för att vilja samskapa med företag, visar Karina T. Liljedal i sin avhandling. FOTO: Handelshögskolan i Stockholm

Samskapande med kunder kräver engagemang

Det blir allt vanligare att företag skapar nya produkter och tjänster tillsammans med konsumenter. Men för att det ska fungera behöver både de som engagerar sig och de som ser marknadsföringen se varför de ska bry sig visar en ny avhandling från Handelshögskolan i Stockholm.

Samskapande, eller co-creation som det också heter, innebär att två eller fler parter skapar något av värde tillsammans, ofta i marknadsföringssyfte. Ett exempel är McDonalds’ kampanj där konsumenter både fick bidra med idéer på nya hamburgare och rösta på vilken av dessa de ville att McDonalds’ skulle erbjuda.

Måste ge något

Men för att konsumenter ska vilja bidra behöver de en bra anledning, visar Karina T. Liljedal i sin avhandling. Det kan variera brett, allt från att man upplever att man får en bättre tjänst eller produkt, till att det helt enkelt är en kul upplevelse att samskapa.

– Oavsett om det gäller dem som själva är med och tar fram en ny produkt eller tjänst, eller om det gäller majoriteten som inte själva deltar, så bygger deras positiva reaktion på att det finns någon form av “giveashitability”, säger Karina T. Liljedal.

Med ”giveashitability” menar hon att det måste finnas ett svar på varför konsumenterna ska “give a shit” – alltså bry sig.

Karina T. Liljedal har använt det här när hon arbetat med reklam, men menar att det är ännu viktigare i samskapande.

– Då behöver ju konsumenten verkligen vara aktiv och bidra, och företaget behöver då kunna erbjuda dem en bra anledning till att de ska engagera sig.

Påverkar också de som inte är med

“Giveashitability” spelar alltså också roll för icke-deltagande konsumenter. När de ser reklam för olika samskapade produkter och tjänster bygger deras reaktion på om de upplever att det finns någon mening med konsumenternas involvering. Man vill gärna se att konsumenterna har bidragit med relevant kompetens och representerat antingen “vanliga” konsumenter eller någon form av expertis. Om detta inte är tydligt kan samskapandet framstå som meningslöst och till och med som något företag bara gör för att framstå i bättre dager.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här