nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Kraftigt fall för kvinnors entreprenörskap

Andelen entreprenöriella svenskar har fallit från drygt 8 procent till strax under 7 procent mellan åren 2013 och 2014. Minskningen beror på ett dramatiskt fall för kvinnors entreprenörskap. Det visar Global Entrepreneurship Monitor, GEM.

Andelen svenskar som ägnar sig åt entreprenöriella aktiviteter har minskat med nästan två procentenheter mellan åren 2013 och 2014. Därmed bryts den uppåtgående trend som pågått sedan 2007. Det visar världens största entreprenörskapsundersökning Global Entrepreneurship Monitor, GEM.

– I normala fall brukar det vara en positiv övning att presentera resultaten av rapporten. Den här gången är det dock inte lika kul, sade Pontus Braunerhjelm, forskningsledare på Entreprenörskapsforum under ett seminarium där den svenska delen av GEM-rapporten presenterades.

Minskningen beror främst på en dramatisk nedgång av entreprenörskapet inom konsumenttjänster såsom frisörer, restauranger och Rut- och Rottjänster, det vill säga sektorer där en stor andel kvinnor jobbar.

– Det finns skäl att tro att Rut- och Rotdiskussionen har påverkat benägenheten och viljan att starta företag inom dessa branscher. Det kan vara en delförklaring till att kvinnors entreprenörskap har fallit med omkring 40 procent mellan åren 2013 och 2014, från 6,2 till 3,8 procent, sade Pontus Braunerhjelm.

Taggar:

Fler nyheter

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här