nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

I den nya boken ”Apparnas planet- människans roll i en digital värld” konstaterar författarna Arash Gilan och Jonas Hammarberg att den digitala tidsåldern för många är en drömresa full av äventyr och möjligheter. Samtidigt har allt fler upptäckt att livet på apparnas planet riskerar att bli tyst, kallt och ensamt.

– Många har inte hittat sin rätta plats i den digitala transformationen, något som skapat stress hos medarbetare och chefer som känner sig otillräckliga. Människa och maskin behöver samexistera och vi människor behöver kapitalisera på våra mänskliga fördelar., säger Jonas Hammarberg.

Läs mer: 5 steg till ett bra digitalt kundmöte

Ur ett verksamhetsperspektiv ska vi i dag vara både agila och stabila, leverera hög kvalitet till låg kostnad och se både helheten och delarna – på en och samma gång, och samtidigt ska vi hinna med att både leva och utvecklas.

Målet med boken är att ge läsaren hjälp och kraft i en digital värld. Oavsett om denne står mitt uppe i en förändring på jobbet eller söker efter meningen med livet, vill författarna ge ett antal tydliga svar om hur man som person, som företag eller som organisation kan bli en av morgondagens vinnare och hitta den fantastiska brytpunkten mellan det digitala och det mänskliga.

Läs mer: Chefers självbild utmanas på den digitala arbetsplatsen

– Vi har allt för länge fokuserat på det som kan digitaliseras och missat värdet i det som vi människor har, vår emotionella intelligens, som bara stiger mer och mer i värde. Företagsledare bör fokusera mer på det mjuka, långsamma och kärleksfulla än att stirra sig blinda på hårda nyckeltal och effektivitet. Genom kultur bygger vi framtidens bolag, avslutar Arash Gilan.

Han är digital expert, medgrundare och vd för en av Nordens största byråer inom marknadsföring, Viva Media. Jonas Hammarberg är medgrundare till ett av Sveriges största affärssystemskonsultbolag och senior partner i Awesome Group.

Boken ges ut av bokförlaget Liber.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Helhetstänk viktigt vid vd:s löneförhandling

Enligt statistik från Svenskt Näringsliv låg medianlönen för en svensk vd 2017 på 76 000 kronor i månaden. Men när en blivande vd ska förhandla om lönen gäller det att väga in mycket mer än kronor och ören.

Stora arbetsgrupper ger sämre arbetsmiljö

En ny studie visar att storleken på arbetsgruppen påverkar hur vi mår på jobbet. Stora arbetsgrupper har nämligen en stark negativ inverkan på arbetsmiljön. Ju större arbetsgruppen är desto högre är risken för sjukfrånvaro och konflikter. Dessutom är stora grupper ett sänke för medarbetarnas engagemang.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här