nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Kompetensbrist hotar företagens värde

Det finns två saker som amerikanska företagsledare framför allt hålls sömnlösa av. Det ena är oro över höjda skatter och krångliga regler. Det andra är en allt större brist på kompetens.

Konsultfirman PWC har frågat ett stort antal vd:ar om som vad som får dem att sova dåligt om nätterna. Resultatet av undersökningen presenterades på ASTD:s* internationella kompetensmässa och konferens i Dallas i USA i början av sommaren. Drygt 9 000 deltagare och över 250 talare fanns på plats för att förkovra sig i viktiga kompetenstrender. Anders Kinding, ledarutbildare hos Positively Group i Stockholm, var på plats och rapporterar för Vd-tidningens räkning.

Kompetensglappet ökar

Kompetensglappets orsaker undersöks i rapporten ”Bridging the Skills Gap”, genomförd av ASTD. Rapporten pekar på fyra faktorer. För det första: Matchningen mellan kompetens och jobbkrav är dålig. Både i rekrytering och i omorganisationer är det svårt att få rätt person på rätt plats. För det andra: Det är för få medarbetare som är villiga att ta på sig chefsuppdrag. För det tredje: Företag skär ner på sina HR-avdelningar och krymper sina utbildningsbudgetar. För det fjärde: Det är för få kvalificerade som söker lediga tjänster, trots hög arbetslöshet. Om kompetensbristen fortsätter leder det till lägre produktivitet, sämre effektivitet och fler missade möjligheter, enligt ASTD:s utredning.

Vad är ditt företag värt?

Om kompetensbristen fortsätter är den dessutom ett hot mot företagens värde. Värdet på ett företag bestäms nämligen allt mer av det immateriella kapitalet. Enligt Laurie Bassi, som bland annat investerar och förvaltar Bassi Human Capital Fund, baserades värdet av ett företag år 2004 till 9 procent av de immateriella tillgångarna. I fjol hade den siffran stigit till 56 procent. Orsaken är att de viktigaste strategiska frågorna inte längre handlar om investeringar i fabriker, it-system eller logistik – det mesta kan man numera hyra. Istället är det investeringar i humankapitalet som är den stora, svåra och strategiska frågan.

Omvänd bonus

Smarta företag rekryterar medarbetare som verkligen vill hjälpa till att förverkliga företagets planer och inte bara jobba för lönen. Företaget Zappos, som bland annat säljer skor på nätet, har ett intressant test för alla nyanställda. Efter några veckors introduktionsprogram och träning i företagets arbetsuppgifter och företagskultur, får den nyanställde ett erbjudande: 4 000 dollar cash i handen, om du lovar att säga upp dig nu och inte någonsin söka jobb hos Zappos igen. De som väljer pengarna visar att de ändå inte skulle passa in i företagskulturen. Något för svenska företag, kanske?

”Goda” företag lönar sig

En annan viktig strategisk fråga rör företags värderingar. Det finns tydliga kopplingar mellan ett positivt ekonomiskt resultat och till vilket grad företaget kvalar in som ett så kallat ”good company”. Nöjda kunder och medarbetare samt att vara en bra samhällsbyggare som inte förbrukar våra gemensamma resurser är den kortfattade definitionen på Good Company Index. Detta index sammanställs med hjälp av en mängd offentliga statistikuppgifter. Därefter kan företag jämföras som ”goda” eller ”onda”. Genomgående är de goda företagen mest lönsamma. Börsanalytiker intresserar sig därför allt oftare för dessa företag.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här