nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Jobbsökare vill bidra till företagskulturen

En undersökning som bemannings- och rekryteringsföretaget TNG gjort om att söka jobb fördomsfritt visar att 65 procent av jobbsökare föredrar att börja jobba på företag där de får tillföra något till företagskulturen, istället för att anpassa sig till en ”bestämd” kultur de inte kan påverka.

En vanlig anledning till att jobbsökare inte får jobb de sökt är att hen inte passar in i företagskulturen. En kultur som oftast är svår att ta på och som lätt exkluderar kandidater som inte passar in i den sagda normen på företaget. 

Men nu visar TNG:s undersökning att få jobbsökare vill bli anställda på företag där de förväntas anpassa sig till en satt kultur. Respondenterna arbetar inom kundtjänst, IT, inköp, administration, marknad, logistik, finans och ekonomi. 

65 procent av jobbsökande kandidater föredrar istället att komma till ett företag där de löpande kan tillföra något till företagskulturen, medan endast 10 procent vill bli anställda just för att de passar in i den existerande kulturen. Nitton procent av respondenterna uppgav att de tycker det är fel att anställa utifrån företagskultur överhuvudtaget. 

– Culture add – att kunna bidra och tillföra något nytt till organisationen – är en jobb- och rekryteringstrend som vi sett ett tag nu. Men den växer sig allt starkare i de yngre generationerna, vilket utmanar företag med stark företagskultur, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på TNG.

Hon konstaterar att dagens jobbsökare vill vara med och bidra, kunna påverka sin arbetsmiljö och dagligen vara delaktiga i att skapa en agil företagskultur. En företagskultur som inkluderar fler, är i konstant förändring och där olikheter uppskattas. 

I samma undersökning uppgav 68 procent av de svarande att man även önskar att den framtida chefen ska berätta om företagskulturen på anställningsintervjun – ett tecken på att kultur är en prioriterad fråga bland dagens jobbsökare.

1 522 respondenter deltog i undersökningen under våren 2018.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här