nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Jobbsökare vill bidra till företagskulturen

En undersökning som bemannings- och rekryteringsföretaget TNG gjort om att söka jobb fördomsfritt visar att 65 procent av jobbsökare föredrar att börja jobba på företag där de får tillföra något till företagskulturen, istället för att anpassa sig till en ”bestämd” kultur de inte kan påverka.

En vanlig anledning till att jobbsökare inte får jobb de sökt är att hen inte passar in i företagskulturen. En kultur som oftast är svår att ta på och som lätt exkluderar kandidater som inte passar in i den sagda normen på företaget. 

Men nu visar TNG:s undersökning att få jobbsökare vill bli anställda på företag där de förväntas anpassa sig till en satt kultur. Respondenterna arbetar inom kundtjänst, IT, inköp, administration, marknad, logistik, finans och ekonomi. 

65 procent av jobbsökande kandidater föredrar istället att komma till ett företag där de löpande kan tillföra något till företagskulturen, medan endast 10 procent vill bli anställda just för att de passar in i den existerande kulturen. Nitton procent av respondenterna uppgav att de tycker det är fel att anställa utifrån företagskultur överhuvudtaget. 

– Culture add – att kunna bidra och tillföra något nytt till organisationen – är en jobb- och rekryteringstrend som vi sett ett tag nu. Men den växer sig allt starkare i de yngre generationerna, vilket utmanar företag med stark företagskultur, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på TNG.

Hon konstaterar att dagens jobbsökare vill vara med och bidra, kunna påverka sin arbetsmiljö och dagligen vara delaktiga i att skapa en agil företagskultur. En företagskultur som inkluderar fler, är i konstant förändring och där olikheter uppskattas. 

I samma undersökning uppgav 68 procent av de svarande att man även önskar att den framtida chefen ska berätta om företagskulturen på anställningsintervjun – ett tecken på att kultur är en prioriterad fråga bland dagens jobbsökare.

1 522 respondenter deltog i undersökningen under våren 2018.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Produktivt att växla miljö på jobbet

Högskolan i Gävle har genomfört en treårig studie av aktivitetsbaserade kontor. Den visar att prestationen skiljer sig åt inom olika arbetsytor i det aktivitetsbaserade kontoret och att den stiger om man får gå undan till ett tyst rum eller sitta i en tyst zon,

Hur bra är det aktivitetsbaserade kontoret?

I ett examensarbete vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet har två studenter undersökt hur aktivitetsbaserade kontor står sig gentemot traditionella cellkontor. Deras slutsats är att ett aktivitetsbaserat kontor ger ett högre värde för de anställda när det gäller sociala aspekter, ledarskap, produktivitet och utformning, men ett sämre värde för hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här