nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Jobbsökare vill bidra till företagskulturen

En undersökning som bemannings- och rekryteringsföretaget TNG gjort om att söka jobb fördomsfritt visar att 65 procent av jobbsökare föredrar att börja jobba på företag där de får tillföra något till företagskulturen, istället för att anpassa sig till en ”bestämd” kultur de inte kan påverka.

En vanlig anledning till att jobbsökare inte får jobb de sökt är att hen inte passar in i företagskulturen. En kultur som oftast är svår att ta på och som lätt exkluderar kandidater som inte passar in i den sagda normen på företaget. 

Men nu visar TNG:s undersökning att få jobbsökare vill bli anställda på företag där de förväntas anpassa sig till en satt kultur. Respondenterna arbetar inom kundtjänst, IT, inköp, administration, marknad, logistik, finans och ekonomi. 

65 procent av jobbsökande kandidater föredrar istället att komma till ett företag där de löpande kan tillföra något till företagskulturen, medan endast 10 procent vill bli anställda just för att de passar in i den existerande kulturen. Nitton procent av respondenterna uppgav att de tycker det är fel att anställa utifrån företagskultur överhuvudtaget. 

– Culture add – att kunna bidra och tillföra något nytt till organisationen – är en jobb- och rekryteringstrend som vi sett ett tag nu. Men den växer sig allt starkare i de yngre generationerna, vilket utmanar företag med stark företagskultur, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på TNG.

Hon konstaterar att dagens jobbsökare vill vara med och bidra, kunna påverka sin arbetsmiljö och dagligen vara delaktiga i att skapa en agil företagskultur. En företagskultur som inkluderar fler, är i konstant förändring och där olikheter uppskattas. 

I samma undersökning uppgav 68 procent av de svarande att man även önskar att den framtida chefen ska berätta om företagskulturen på anställningsintervjun – ett tecken på att kultur är en prioriterad fråga bland dagens jobbsökare.

1 522 respondenter deltog i undersökningen under våren 2018.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här