nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Involvering frigör resurser

Nina Edh Mirzaei forskar om produktionsstrategier.

Om anställda involveras ordentligt i en verksamhets strategiarbete och ses som människor och inte som produktionsresurser kan det innebära att en outnyttjad potential frigörs. Det menar Nina Edh Mirzaei i en avhandling om hur produktionsstrategiers utvecklas på fabriksgolvet.

Avhandlingen Involving individuals in the manufacturin strategy formation: Strategic concensus among workers and managers fokuserar på hur anställda förstår och tar till sig olika produktionsstrategier. Den pekar på vikten av att i synnerhet tillverkande företag bryter ner sina hierarkiska strategier som skickas ut från chefsnivå utan att de anställda kan påverka dem. Den pekar på att ett mer dynamiskt strategiarbete med utsuddade nivåer skulle göra mer nytta och frigöra resurser.

– Min förhoppning och önskan är att vi framöver kan behålla så mycket som möjligt av svensk produktion i Sverige, men för att vi ska lyckas med det krävs nya synsätt och alternativa förhållningssätt till gamla sanningar, säger Nina Edh Mirzaei. Att inte fullt ut utnyttja den potential som den egna organisationen sitter på är slöseri.

Hennes forskning visar på att förståelsen för produktionsstrategiska frågeställningar varierar i olika organisationer gentemot olika individer och beroende på hur kommunikationen ser ut. Det väsentliga är att adressera strategierna till de anställda som individer istället för att betrakta dem som en homogen grupp. Då är det nödvändigt att använda nya vokabulär och att informationsprocessen är inkluderande och upprepande och att den sker under längre tid.

– Det är viktigt att tillvägagångssättet är dialogbaserat där cheferna använder sig av ett spann av olika kommunikationstekniker, säger Nina Edh Mirzaei. Både det interna och det externa måste vara i fokus samtidigt.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här