nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ingengör är populärste yrket.

Ingenjör – det hetaste yrket

Dagens gymnasieväljare vill helst av allt bli ingenjörer. Det visar Yrkesguiden på Gymnasium.se.

I Yrkesguiden finns information om 200 olika yrken. Gymnasium.se har nu kartlagt hur många sökningar varje yrke fick på sajten mellan 1 september 2016 och 1 maj 2017.

Tvåa på listan efter ingenjör ligger ekonom följt av läkare. Noterbart är att medieyrket, som tidigare var ett av de mest intressanta yrkena, har tappat i attraktionskraft bland gymnasieväljarna.

– Teknikprogrammet går framåt och ligger idag på tredje plats vad gäller popularitet bland våra besökare. 2012 låg det på sjunde plats, säger Gymnasium.se:s kommunikationschef Erik Appelberg till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev och inflikar att den snabba digitala utvecklingen kan vara en orsak till det tilltagande intresset.

Teknikföretagen driver ett flertal projekt som syftar till att öka intresset för teknikutbildningarna. Li Ljungberg-Nilsson, projektledare på Teknikföretagen, är nöjd över utvecklingen men konstaterar samtidigt att det fortfarande finns vissa inriktningar på tekniska utbildningar som har mycket få sökande.

– Det är en stor utmaning, precis som den sneda könsfördelningen inom tekniska yrken, säger hon till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev.

Så här ser topplistan ut

1. Ingenjör

2. Ekonom

3. Läkare

4. Advokat

5. GIS-ingenjör

6. Biolog

7. Spelutvecklare

8. Socionom

9. Arkeolog

10. Mäklare

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här