nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ikea förändrar med enkel fråga

Hur ska det se ut när det är som bäst? Det är frågan som får fart på förbättringsarbetet och som Thomas Carlzon, vd på Ikea AB, vill att alla medarbetare och chefer ställer sig.

Thomas Carlzon, vd för Ikea AB. FOTO: Emma Casserlöv

Thomas Carlzon är vd för Ikeas moderbolag i Sverige, Ikea AB. Han strävar efter enkelhet i sitt ledarskap. Men att förenkla kan vara svårt.

– Om du är i en ledarskapsbefattning är det lätt att vilja ha kontroll över fler och fler saker. Det bygger administration och driver upp kostnaderna, säger han.

Han berättar att de firade med tårta när HR-avdelningen lyckades avskaffa en blankett som de ägnat flera timmars arbetstid år varje vecka. Ett annat exempel var när Thomas Carlzon vägrade läsa en ekonomisk rapport på 40 sidor – och lyckades banta ner den till fyra sidor. Något som alla inblandade uppskattade.

Har kvar sina rötter

För att komma bort från gnäll, hitta konstruktiva lösningar på utmaningar och få medarbetarna att växa, rekommenderar Thomas Carlzon en enkel fråga: Hur ska det se ut när det är som bäst? Efter att ha fått den frågan tillräckligt många gånger från sin chef börjar medarbetarna ställa den till sig själva och föreslår förbättringsåtgärder.

– Men det kräver chefer med modet att pusha.

Han menar att grunden i Ikeas framgångssaga är att de inte har glömt sina rötter och fortfarande har sitt kreativa huvudkontor i Älmhult. Värderingarna och kulturen har sin grund i det småländska landskapet.

– Efter 70 år är Älmhult fortfarande Ikeas hjärta. Man kan inte flytta Ikea från Älmhult, säger han.

Taggar:

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här