nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Idéutveckling hämmas av negativa miljöer

Svenska företag måste bli bättre på att tillvarata och utveckla nya idéer. Det fastslås i en ny avhandling vid Luleå tekniska högskola. Alltför många företag idag präglas av en ovilja att ta risker och en svag tro på företagets förmåga, vilket försvårar idéutveckling.

Idéer är sköra och påverkas starkt av det sammanhang de befinner sig i. Efter att idén är kläckt behöver tankarna utvecklas i en positiv och öppen miljö, men här brister tyvärr många företag.

– Min forskning visar att bland de största hinder för innovation är företagens ovilja att ta risker samt bristande ambition för innovation. Det påverkar idéutvecklingen och de anställdas tro på företagets förmåga att vara innovativt, säger Anna Karlsson, teknologie doktor vid Luleå tekniska universitet.

I sin avhandling, Nurturing Innovations: idea development in R&D projects har Anna Karlsson undersökt idéutvecklingsprocessen inom produktutveckling. Bland annat har hon hittat områden som hon upplever särskilt viktiga för idéutvecklingsarbete i företag.

– Idéer kräver att man agerar för att ge dem ett värde. Även andras agerande har visat sig spela stor roll, det som den ene uppfattar som en ”gliring” eller ett skämt i fikarummet kan i förlängningen dämpa en anställds tro på företagets förmåga att leverera innovationer. Företag behöver uppmärksamma idéer och idéutveckling i organisationen för att på det sättet göra det legitimt att arbeta med någonting okänt, som man än så länge bara tror gör en skillnad.

Anna Karlsson är övertygad om att svenska företag har mycket att vinna på att förbättra sitt arbete med att ta tillvara och vidareutveckla nya idéer.

– Om företagen blir bättre på detta kommer de att kunna skapa ett mer innovativt erbjudande till sina kunder. I slutändan ger det ökad konkurrenskraft gentemot andra bolag, säger hon.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här