nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Carina Larsson

Hur ska företag kommunicera förbättringsarbetet?

Många tillverkande företag misslyckas med att införa Ständiga förbättringar. Carina Larsson, forskare vid Högskolan i Skövde, konstaterar i en färsk avhandling att kommunikation av mål och mätetal är en kritisk framgångsfaktor för att förbättringsarbetet ska lyckas.

En annan kritisk faktor som hon lyfter fram i avhandlingen är utvärdering av prestation, vilket består av system för uppföljning av mål och mätetal, koppling mellan mål på olika organisatoriska nivåer och en ständig utvärdering av mål och mätetal.

Carina Larsson betonar att kommunikation av mål och mätetal bör anpassas till de utmaningar små och medelstora tillverkande företag står inför.

– Utmaningarna handlar bland annat om att använda både finansiella mätetal och både objektiva som subjektiva, icke-finansiella mätetal. Dessutom ska man anpassa mätetalen till strategier och mål, säger hon.

Carina Larsson menar att all kommunikation av mål och mätetal ska integreras, både den kommunikation som gäller dagliga mål och mätetal, och den kommunikation som handlar om att genomföra ständiga förbättringar. Kanaler för tvåvägskommunikation mellan chefer och operatörer ska också formuleras, liksom att muntliga och skriftliga kommunikationskanaler anpassas till varandra.

– I min avhandling har jag också sett att informationssystem inte används för att underlätta kommunikation av mål och mätetal, vilket är en potential, avslutar hon.

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här