nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Carina Larsson

Hur ska företag kommunicera förbättringsarbetet?

Många tillverkande företag misslyckas med att införa Ständiga förbättringar. Carina Larsson, forskare vid Högskolan i Skövde, konstaterar i en färsk avhandling att kommunikation av mål och mätetal är en kritisk framgångsfaktor för att förbättringsarbetet ska lyckas.

En annan kritisk faktor som hon lyfter fram i avhandlingen är utvärdering av prestation, vilket består av system för uppföljning av mål och mätetal, koppling mellan mål på olika organisatoriska nivåer och en ständig utvärdering av mål och mätetal.

Carina Larsson betonar att kommunikation av mål och mätetal bör anpassas till de utmaningar små och medelstora tillverkande företag står inför.

– Utmaningarna handlar bland annat om att använda både finansiella mätetal och både objektiva som subjektiva, icke-finansiella mätetal. Dessutom ska man anpassa mätetalen till strategier och mål, säger hon.

Carina Larsson menar att all kommunikation av mål och mätetal ska integreras, både den kommunikation som gäller dagliga mål och mätetal, och den kommunikation som handlar om att genomföra ständiga förbättringar. Kanaler för tvåvägskommunikation mellan chefer och operatörer ska också formuleras, liksom att muntliga och skriftliga kommunikationskanaler anpassas till varandra.

– I min avhandling har jag också sett att informationssystem inte används för att underlätta kommunikation av mål och mätetal, vilket är en potential, avslutar hon.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här