nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Carina Larsson

Hur ska företag kommunicera förbättringsarbetet?

Många tillverkande företag misslyckas med att införa Ständiga förbättringar. Carina Larsson, forskare vid Högskolan i Skövde, konstaterar i en färsk avhandling att kommunikation av mål och mätetal är en kritisk framgångsfaktor för att förbättringsarbetet ska lyckas.

En annan kritisk faktor som hon lyfter fram i avhandlingen är utvärdering av prestation, vilket består av system för uppföljning av mål och mätetal, koppling mellan mål på olika organisatoriska nivåer och en ständig utvärdering av mål och mätetal.

Carina Larsson betonar att kommunikation av mål och mätetal bör anpassas till de utmaningar små och medelstora tillverkande företag står inför.

– Utmaningarna handlar bland annat om att använda både finansiella mätetal och både objektiva som subjektiva, icke-finansiella mätetal. Dessutom ska man anpassa mätetalen till strategier och mål, säger hon.

Carina Larsson menar att all kommunikation av mål och mätetal ska integreras, både den kommunikation som gäller dagliga mål och mätetal, och den kommunikation som handlar om att genomföra ständiga förbättringar. Kanaler för tvåvägskommunikation mellan chefer och operatörer ska också formuleras, liksom att muntliga och skriftliga kommunikationskanaler anpassas till varandra.

– I min avhandling har jag också sett att informationssystem inte används för att underlätta kommunikation av mål och mätetal, vilket är en potential, avslutar hon.

Fler nyheter

Jobbsökande vill ha snabbt svar

En undersökning som rekryterings- och bemanningsföretaget TNG gjort bland 1 500 jobbsökande visar att 86 procent av dem önskar svar så fort det är möjligt om de inte är aktuella i en rekryteringsprocess. Trots att beskedet är negativt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här