nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hur det nya blir det normala

Det är krångligare än man kan tro att åstadkomma förändring i en verksamhet - det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Konsten är att göra det nya till det normala.

Förändringshandboken, skriven av strategikonsulten Kelly Odell, handlar om hur man får människor att både kunna och vilja ändra sitt beteende mer permanent, i syfte att förverkliga en vision.

Ska kontoret bli aktivitetsbaserat, är det dags att byta ut det gamla it-systemet eller ska kunderna göra mycket mer av jobbet själva, på nätet? Vill företaget öka mångfalden eller att skapa större delaktighet för medarbetarna? Att åstadkomma förändring i en verksamhet – det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare – är krångligare än man kan tro. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Och sedan står man där med ett dyrt nytt it-system som inte används som det var tänkt. Eller så sätter sig medarbetarna på samma plats varje dag ändå, precis som de alltid har gjort.

Läs mer: Fyra sätt att runda motståndet mot förändring

Författarens beskriver en modell över förändringsprocessen uppdelad i fyra huvudfaser – insikt, analys, planering och implementering.

Läs mer: 7 tips på förändringsresan

Kelly Odell är strategikonsult med inriktning mot förändringsledning. Han har mångårig erfarenhet av ledarrollen, bland annat som chef för Telia Mobile och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar. I dag är han verksam som konsult och utbildare med inriktning mot ledarskap, förändring och motivation. Han har tidigare skrivit boken Mänskligt ledarskap.

Förändringshandboken ges ut av bokförlaget Liber.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här