nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hot och möjligheter med digitaliseringen

Konsulten Patrik Widlund har skrivit boken ”Digital transformation – strategier för affärsutveckling” som handlar om hur man kan transformera att traditionellt företag till en digital aktör.

Patrik Widlund konstaterar att alla företag påverakas av digitaliseringen. Kunder ändrar beteenden, behov försvinner och nya tillkommer. Konsumenternas möjligheter att välja och fatta självständiga beslut ökar. Många unga företag har förstått att utnyttja den teknologiska utvecklingen för att hitta digitala lösningar på kundernas problem. De är snabba, flexibla och målmedvetna. Men hur ska traditionella företag göra för att klara konkurrensen eller ens överleva?

I boken får chef och ledare inspiration att hantera utmaningar och möjligheter som kommer med den nya digitala konkurrensen.

Patrik Widlund menar att när man transformerar ett traditionellt företag till en digital aktör handlar det bara delvis om teknik och ofta är det en utmaning att även hålla liv i den gamla affärsmodellen som ska finansiera utvecklingen av nya.

I boken presenterar han teoretiska verktyg som går att använda för att utveckla och välja smarta strategier för att lyckas.

Boken består av tre delar. Den första sätter digitaliseringen i sitt sammanhang och visar hur teknik, konsumtion och företagande utvecklas och påverkar varandra. Den andra beskriver hur man som företagsledare stakar ut företagets riktning med hjälp av omvärldsanalys, strategi och affärsmodell. Den tredje beskriver själva genomförandet, hur man genom att arbeta med sitt ledarskap och sin organisation uppnår förändring och digital transformation.

Inspiration och praktiska exempel ges via intervjuer med företagsledare och chefer från väletablerade stora organisationer i olika branscher.

Patrik Widlund är ekonom med lång erfarenhet av företagsledning inom mediebranschen samt styrelseledamot hos företag i flera olika branscher. Han driver idag egen konsultverksamhet med inriktning på strategi, affärsutveckling och kundinsikt. Bland uppdragen finns företag inom IT, energi, media, finans, e-handel, handel och utbildning.

Digital transformation – strategier för affärsutveckling ges ut av bokförlaget Liber.

Läs mer: Ökad digitaliseringstakt bland svenska företag

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här