nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hot och möjligheter med digitaliseringen

Konsulten Patrik Widlund har skrivit boken ”Digital transformation – strategier för affärsutveckling” som handlar om hur man kan transformera att traditionellt företag till en digital aktör.

Patrik Widlund konstaterar att alla företag påverakas av digitaliseringen. Kunder ändrar beteenden, behov försvinner och nya tillkommer. Konsumenternas möjligheter att välja och fatta självständiga beslut ökar. Många unga företag har förstått att utnyttja den teknologiska utvecklingen för att hitta digitala lösningar på kundernas problem. De är snabba, flexibla och målmedvetna. Men hur ska traditionella företag göra för att klara konkurrensen eller ens överleva?

I boken får chef och ledare inspiration att hantera utmaningar och möjligheter som kommer med den nya digitala konkurrensen.

Patrik Widlund menar att när man transformerar ett traditionellt företag till en digital aktör handlar det bara delvis om teknik och ofta är det en utmaning att även hålla liv i den gamla affärsmodellen som ska finansiera utvecklingen av nya.

I boken presenterar han teoretiska verktyg som går att använda för att utveckla och välja smarta strategier för att lyckas.

Boken består av tre delar. Den första sätter digitaliseringen i sitt sammanhang och visar hur teknik, konsumtion och företagande utvecklas och påverkar varandra. Den andra beskriver hur man som företagsledare stakar ut företagets riktning med hjälp av omvärldsanalys, strategi och affärsmodell. Den tredje beskriver själva genomförandet, hur man genom att arbeta med sitt ledarskap och sin organisation uppnår förändring och digital transformation.

Inspiration och praktiska exempel ges via intervjuer med företagsledare och chefer från väletablerade stora organisationer i olika branscher.

Patrik Widlund är ekonom med lång erfarenhet av företagsledning inom mediebranschen samt styrelseledamot hos företag i flera olika branscher. Han driver idag egen konsultverksamhet med inriktning på strategi, affärsutveckling och kundinsikt. Bland uppdragen finns företag inom IT, energi, media, finans, e-handel, handel och utbildning.

Digital transformation – strategier för affärsutveckling ges ut av bokförlaget Liber.

Läs mer: Ökad digitaliseringstakt bland svenska företag

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här