nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hot och möjligheter med digitaliseringen

Konsulten Patrik Widlund har skrivit boken ”Digital transformation – strategier för affärsutveckling” som handlar om hur man kan transformera att traditionellt företag till en digital aktör.

Patrik Widlund konstaterar att alla företag påverakas av digitaliseringen. Kunder ändrar beteenden, behov försvinner och nya tillkommer. Konsumenternas möjligheter att välja och fatta självständiga beslut ökar. Många unga företag har förstått att utnyttja den teknologiska utvecklingen för att hitta digitala lösningar på kundernas problem. De är snabba, flexibla och målmedvetna. Men hur ska traditionella företag göra för att klara konkurrensen eller ens överleva?

I boken får chef och ledare inspiration att hantera utmaningar och möjligheter som kommer med den nya digitala konkurrensen.

Patrik Widlund menar att när man transformerar ett traditionellt företag till en digital aktör handlar det bara delvis om teknik och ofta är det en utmaning att även hålla liv i den gamla affärsmodellen som ska finansiera utvecklingen av nya.

I boken presenterar han teoretiska verktyg som går att använda för att utveckla och välja smarta strategier för att lyckas.

Boken består av tre delar. Den första sätter digitaliseringen i sitt sammanhang och visar hur teknik, konsumtion och företagande utvecklas och påverkar varandra. Den andra beskriver hur man som företagsledare stakar ut företagets riktning med hjälp av omvärldsanalys, strategi och affärsmodell. Den tredje beskriver själva genomförandet, hur man genom att arbeta med sitt ledarskap och sin organisation uppnår förändring och digital transformation.

Inspiration och praktiska exempel ges via intervjuer med företagsledare och chefer från väletablerade stora organisationer i olika branscher.

Patrik Widlund är ekonom med lång erfarenhet av företagsledning inom mediebranschen samt styrelseledamot hos företag i flera olika branscher. Han driver idag egen konsultverksamhet med inriktning på strategi, affärsutveckling och kundinsikt. Bland uppdragen finns företag inom IT, energi, media, finans, e-handel, handel och utbildning.

Digital transformation – strategier för affärsutveckling ges ut av bokförlaget Liber.

Läs mer: Ökad digitaliseringstakt bland svenska företag

Fler nyheter

Tabbar som bygger framgång

Entreprenören Ulf Mazur har skrivit ”Lilla boken om…Tabbekvoten” som är en ryggsäck fylld med tabbar. Han vänder sig mot den ”leta fel kultur” som råder i Sverige och på många företag. Det är en metafor för att få medarbetare att våga göra mer på jobbet och prova fler och nya sätt för att utveckla verksamheten.

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här