nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Maria Åkesson

Hon forskar om hur tjänstefiering kan omsättas i praktiken

Forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet har beviljats 4,6 miljoner kronor från KK-stiftelsen för att forska om tjänstefiering hos tillverkande företag. De kommer att utveckla en referensmodell för att skapa en bättre förståelse för hur tjänstefiering går till i praktiken.

Globalisering och ökad konkurrens har gjort att många tillverkande företag ökat sina tjänsteerbjudanden, inte minst när det gäller avancerade tjänster. Begreppet tjänstefiering används för att beskriva denna process, det vill säga när tillverkande företag ändrar fokus och börjar erbjuda tjänster kopplade till sina produkter och på så sätt skapar nya värden för sina kunder. 

För företag med en traditionell produktlogik innebär det en rad utmaningar och för att lyckas krävs ett nytt synsätt som genomsyrar hela organisationen.

– Att ändra synsätt inom en organisation är en stor utmaning i sig och något som många tillverkande företag kämpar med idag. Detta visar sig till exempel genom att de försöker hitta lönsamma affärsmodeller för tjänster eller komma över internt motstånd från säljare, säger Maria Åkesson, lektor i företagsekonomi vid CTF och ledare för projektet.

Syftet med projektet är att skapa förståelse och kunskap om tjänstefiering samt hur denna process kan omsättas i praktiken och ge konkurrensfördelar. 

– Vi ska studera hur företagen kan hantera och organisera sin verksamhet för denna typ av förändringsprocess. Vi kommer att fokusera på hur resurser kan användas och konfigureras på nya sätt, hur värde kan skapas och fångas upp samt paketeras om till tjänster, hur rutiner och processer kan behöva uppdateras samt vilka normer och värderingar som behövs i företaget för att kunna tjänstefiera, berättar Maria Åkesson. 

Projektet ”ServzChall” genomförs under en fyraårsperiod i samverkan med BillerudKorsnäs AB, Rolls-Royce AB, Voith Hydro AB och Cellcomb AB. Det finansieras av KK-stiftelsen, Karlstads universitet och de medverkande företagen. I projektet medverkar också forskarna Nina Löfberg och Peter Magnusson från CTF.

Fler nyheter

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Framtidens ledare behöver spelsinne

Predrag Petrovic, hjärnforskare vid Karolinska Institutet, har under många år studerat hur hjärnan fungerar hos toppspelare i fotboll. Han menar att det är liknande egenskaper som man kan finna hos bra ledare inom näringslivet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här