nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Höj engagemanget i fem steg

Engagerade medarbetare är en viktig konkurrensfördel. De är mer produktiva, ger bättre kundnöjdhet och lockas inte lika lätt över till konkurrerande företag som mindre engagerad personal.

Att ha ett väldefinierat varumärke räcker inte för att de anställda ska bli engagerade. Vad som krävs är ett lika delar långsiktigt som vardagligt arbete.

1. Erbjud varumärkesträning

När du tänker kompetensutveckling tänker du kanske på att medarbetaren ska tränas i de konkreta uppgifter som åligger honom eller henne. Tänk ett steg längre och se till att medarbetarna insuper varumärket, helst redan under introduktionen. Här handlar det om att inte bara besvara frågorna vad och hur utan också den kanske viktigaste frågan när det gäller att väcka engagemang: varför. De organisationer som lyckas förmedla meningsfullhet lyckas också i högre grad att engagera sina medarbetare. Ett bra sätt att förverkliga detta är genom att låta medarbetarna ta del av kundupplevelser, gärna så konkret som möjligt.

2. Kommunicera mer

Du har hört det förr, men att tydligt och konsekvent kommunicera med dina medarbetare kommer ta dig lång väg. Tänk på att det du säger ska vara äkta och verklighetsnära. Hur kan ert varumärkeslöfte användas i det dagliga arbetet i konkreta situationer? Tre-fyra vackra värdeord inramade i matsalen hjälper föga om inte medarbetarna känner att de används dagligen, både gentemot kunder, samarbetspartners och inte minst medarbetarna själva.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här