nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Höj engagemanget i fem steg

Engagerade medarbetare är en viktig konkurrensfördel. De är mer produktiva, ger bättre kundnöjdhet och lockas inte lika lätt över till konkurrerande företag som mindre engagerad personal.

Att ha ett väldefinierat varumärke räcker inte för att de anställda ska bli engagerade. Vad som krävs är ett lika delar långsiktigt som vardagligt arbete.

1. Erbjud varumärkesträning

När du tänker kompetensutveckling tänker du kanske på att medarbetaren ska tränas i de konkreta uppgifter som åligger honom eller henne. Tänk ett steg längre och se till att medarbetarna insuper varumärket, helst redan under introduktionen. Här handlar det om att inte bara besvara frågorna vad och hur utan också den kanske viktigaste frågan när det gäller att väcka engagemang: varför. De organisationer som lyckas förmedla meningsfullhet lyckas också i högre grad att engagera sina medarbetare. Ett bra sätt att förverkliga detta är genom att låta medarbetarna ta del av kundupplevelser, gärna så konkret som möjligt.

2. Kommunicera mer

Du har hört det förr, men att tydligt och konsekvent kommunicera med dina medarbetare kommer ta dig lång väg. Tänk på att det du säger ska vara äkta och verklighetsnära. Hur kan ert varumärkeslöfte användas i det dagliga arbetet i konkreta situationer? Tre-fyra vackra värdeord inramade i matsalen hjälper föga om inte medarbetarna känner att de används dagligen, både gentemot kunder, samarbetspartners och inte minst medarbetarna själva.

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här