nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Höj engagemanget i fem steg

Engagerade medarbetare är en viktig konkurrensfördel. De är mer produktiva, ger bättre kundnöjdhet och lockas inte lika lätt över till konkurrerande företag som mindre engagerad personal.

Att ha ett väldefinierat varumärke räcker inte för att de anställda ska bli engagerade. Vad som krävs är ett lika delar långsiktigt som vardagligt arbete.

1. Erbjud varumärkesträning

När du tänker kompetensutveckling tänker du kanske på att medarbetaren ska tränas i de konkreta uppgifter som åligger honom eller henne. Tänk ett steg längre och se till att medarbetarna insuper varumärket, helst redan under introduktionen. Här handlar det om att inte bara besvara frågorna vad och hur utan också den kanske viktigaste frågan när det gäller att väcka engagemang: varför. De organisationer som lyckas förmedla meningsfullhet lyckas också i högre grad att engagera sina medarbetare. Ett bra sätt att förverkliga detta är genom att låta medarbetarna ta del av kundupplevelser, gärna så konkret som möjligt.

2. Kommunicera mer

Du har hört det förr, men att tydligt och konsekvent kommunicera med dina medarbetare kommer ta dig lång väg. Tänk på att det du säger ska vara äkta och verklighetsnära. Hur kan ert varumärkeslöfte användas i det dagliga arbetet i konkreta situationer? Tre-fyra vackra värdeord inramade i matsalen hjälper föga om inte medarbetarna känner att de används dagligen, både gentemot kunder, samarbetspartners och inte minst medarbetarna själva.

Fler nyheter

Sverige sämre på digitalisering än nordiska grannländer

Sverige är sämre på digitalisering än både Finland och Norge. Det visar Vismas Digitaliseringsindex, där över 3 000 vd:ar och ekonomichefer i Danmark, Norge, Finland och Sverige har rankat organisationens grad av automatisering i administrativa och ekonomiska processer.

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här