nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Högre prioritet på arbetsmiljön för vd:ar

Arbetsmiljöindikatorn, som genomförs av Prevent i samarbete med Kantar Sifo, visar att det förebyggande arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön har ökat de senaste två åren. Den visar också att arbetsmiljöarbetet generellt har en hög prioritet på arbetsplatsen.

Undersökningen, som omfattar intervjuer med 1 000 chefer och skyddsombud, visar hur både chefer och skyddsombud bedömer den fysiska samt organisatoriska och sociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.

En tydlig skillnad mot för två år sedan är att cheferna prioriterar arbetsmiljöarbetet högre. I dag ger nästan 80 procent av cheferna arbetsmiljöarbetet hög prioritet. För två år sedan låg den siffran på 75 procent. Av skyddsombuden anser 73 procent att arbetsmiljöarbetet har hög prioritet, jämfört med 69 procent för två år sedan.

Fler arbetar också aktivt med arbetsmiljön. 73 procent av cheferna uppger att de arbetar aktivt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att förebygga sjukdom och ohälsa, en ökning från 66 procent för två år sedan. Av skyddsombuden svarade 63 procent att man arbetar aktivt med dessa frågor på arbetsplatsen, att jämföra med 53 procent för två år sedan.

– Det är en tydlig ökning och såklart ett resultat vi är väldigt glada över. Vi befinner oss i en stark konjunktur med högt tempo och konkurrens om kompetenser, så det finns en hel del som talar för att bra arbetsmiljö blivit en ännu viktigare framgångsfaktor i kampen om kompetensen, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent.

Samtidigt är det färre chefer och skyddsombud som är nöjda med arbetsklimatet i dag jämfört med för två år sedan. I dag anger 82 procent av cheferna och 64 procent av skyddsombuden att arbetsklimatet på den egna arbetsplatsen är tillräckligt bra, att jämföra med 88 procent av cheferna och 75 procent av skyddsombuden för två år sedan.

– En möjlig förklaring är att de nya reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö tydliggjort vad som krävs och därmed ökat medvetenheten om dem. Men vi kan inte utesluta att det också handlar om att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön försämrats på en del arbetsplatser, berättar Maria Schönefeld.

Undersökningen visar dock att chefer som arbetar proaktivt med arbetsmiljön i första hand har andra drivkrafter än att endast följa rådande regelverk. Tydligast är att man vill vara med och skapa arbetsplatser där medarbetarna trivs och mår bra, men också att det aktiva arbetsmiljöarbetet är ett sätt att skapa dialog och delaktighet. En annan viktig drivkraft är att många chefer ser att förebyggande arbete är ett effektivt sätt att minska sjukfrånvaron.  

Undersökningsresultatet pekar också på några utmaningar. Nästan fyra av tio chefer saknar till exempel bra metoder att riskbedöma den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

– Det är såklart inte bra, men ändå ett steg framåt jämfört med för två år sedan då varannan chef upplevde sig sakna den typen av stöd, säger Maria Schönefeld.

Sju av tio chefer och skyddsombud önskar också mer kunskap kring organisatoriska och sociala frågor och många efterfrågar mer kunskap kring hur man förebygger stress, stöttar medarbetare med psykosociala problem eller som är i riskzonen för att gå in i väggen.

Fler nyheter

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Helhetstänk viktigt vid vd:s löneförhandling

Enligt statistik från Svenskt Näringsliv låg medianlönen för en svensk vd 2017 på 76 000 kronor i månaden. Men när en blivande vd ska förhandla om lönen gäller det att väga in mycket mer än kronor och ören.

Stora arbetsgrupper ger sämre arbetsmiljö

En ny studie visar att storleken på arbetsgruppen påverkar hur vi mår på jobbet. Stora arbetsgrupper har nämligen en stark negativ inverkan på arbetsmiljön. Ju större arbetsgruppen är desto högre är risken för sjukfrånvaro och konflikter. Dessutom är stora grupper ett sänke för medarbetarnas engagemang.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här