nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hjälp dina anställda ta egna beslut

När medarbetare inte har tillräcklig information och kunskap om projekt och mål tar de fel beslut eller inga beslut alls, vilket kan vara affärskritiskt. Tydligare befogenheter och bättre affärskontext är en lösning.

På bloggnätverket HBR skriver Natalie Lehr, chefsanalytiker på TSC Advantage, om problemet när medarbetare inte har tillräcklig kunskap och befogenhet att ta välgrundade beslut. På hennes företag började de använda en militärfras för att beskriva det beteende de ville att deras medarbetare ska ha när det gäller beslutsfattande – ”Get off the X”. Hon förklarar att det inom militären enkelt beskrivet betyder att man går från att vara en måltavla och agerar istället. Inom företaget används det för att beskriva vikten av att ta svåra beslut när situationen kräver, utan att vänta på att någon högre upp ska ta tag i frågan.

”Anställda behöver självbestämmanderätt, träning, kunskap, ansvar, tillit och möjligheter för att vi ska undvika tunnelseende och kunna skapa en hållbar företagskultur gällande beslutsfattande. I vårt företag säkerställer vi att våra anställda inte blir osäkra vid tuffa beslut, utan att de går från att vara en måltavla till att föra hela företaget framåt”, skriver Natalie Lehr.

För att kunna ta rätt beslut uppmanas medarbetare till att bredda sin kunskap så de har tillgång till fler perspektiv vid problemlösning, exempelvis genom att jobba i tvärfunktionella samarbeten och kliva utanför sin egen grupp och avdelning.

Natalie Lehr pekar också på vikten av att uppmuntra och belöna de som är snabbtänkta och kommer med flexibla lösningar, inte bara rent ekonomiskt, utan uppmärksammar också medarbetare på interna möten. Och för att verkligen vis apå vikten av beslutsfattande delas utmärkelsen ”Get off the X” ut kvartalsvis.

” Våra medarbetare vet att befogenhetenkommer med ett ansvar om att inte bara identifiera utmaningar, utan att också svara upp till dem.”

Hon avslutar med att tydliggöra att det såklart finns gränser för vad en medarbetare kan ta beslut om utan att diskutera detta med sin chef, utan att det gäller områden där man har rätt erfarenhet, kunskap och befogenhet. Men att det är affärskritiskt att hjälpa sina medarbetare till att bli mer initiativrika och agila.

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här