nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Harvard-professorn Linda Hill har specialiserat sig på hur innovativa företag fortsätter att vara kreativa även när de växer. Här syns hon under ett Ted-talk. FOTO: TED.com

Harvard-professorns tips:
Så skapar ni innovation

Ledare tar ofta på sig rollen som visionär, men för att lyckas vara nytänkande behöver ledare i stället bana väg för att alla anställda kollektivt arbetar med innovation. Det framhåller Harvard-professorn Linda Hill. Här är hennes tips på hur det går till.

Linda Hill är organisationsantropolog och professor på Harvard i USA. Hon har specialiserat sig på hur innovativa företag kan fortsätta att vara innovativa även när de växer.

I en intervju i Dagens Nyheter framhåller hon de gemensamma dragen för de företag som lyckas. Utifrån dem ger hon de här råden:

Gör det tillsammans

Som mannen som skapade Googles infrastruktur sa ”Människor vill inte följa mig in i framtiden, de vill skapa framtiden tillsammans med mig”. Avgränsa inte innovation till en utvecklingsgrupp utan öppna för alla i företaget att vara med. Alla kan ha bra input. Bland företagen som Linda Hill studerat finns de som skapat en digital plattform där alla medarbetare kan se vad kunderna gör liksom företag som involverat all personal på en vårdenhet i arbetet mot infektionssjukdomar.  

Ha konflikter

Hur konflikterna ser ut varierar från land till land och sammanhang till sammanhang. I ett koreanskt hierarkiskt företag där det är viktigt att inte tappa ansiktet ser det ut på ett sätt, i Sverige på ett annat. Det viktiga är att låta olika uppfattningar mötas, att skapa ”kreativ gnuggning” av idéer.

Skapa trygghet

Förstärk åsiktsskillnader för att skapa utveckling. Men för att det ska fungera, för att medarbetarna ska våga presentera sina idéer behövs psykologisk trygghet i organisationen. Det gör också att medarbetarna klarar att andra ifrågasätter deras förslag.

Begränsa resurserna

Det är fint om innovationen är helt fri, men ni har inte obegränsade resurser så fokusera på vad som är användbart för företaget. Begränsa innovationen till det.

Det är också ett av tipsen i en innovationsrapport från konsultföretaget McKinsey.

Skapa kreativ identitet

Se till att inte ta upp allt strålkastarljus själv som ledare. Håll fokus på varför ni är tillsammans och hur ni kan skapa en kreativ, kollektiv identitet.

Läs hela intervjun med Linda Hill i Dagens Nyheter
Se också Linda Hills Ted-talk How to manage for collective creativity

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här