nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Harvard-professorn Linda Hill har specialiserat sig på hur innovativa företag fortsätter att vara kreativa även när de växer. Här syns hon under ett Ted-talk. FOTO: TED.com

Harvard-professorns tips: Så skapar ni innovation

Ledare tar ofta på sig rollen som visionär, men för att lyckas vara nytänkande behöver ledare i stället bana väg för att alla anställda kollektivt arbetar med innovation. Det framhåller Harvard-professorn Linda Hill. Här är hennes tips på hur det går till.

Linda Hill är organisationsantropolog och professor på Harvard i USA. Hon har specialiserat sig på hur innovativa företag kan fortsätta att vara innovativa även när de växer.

I en intervju i Dagens Nyheter framhåller hon de gemensamma dragen för de företag som lyckas. Utifrån dem ger hon de här råden:

Gör det tillsammans

Som mannen som skapade Googles infrastruktur sa ”Människor vill inte följa mig in i framtiden, de vill skapa framtiden tillsammans med mig”. Avgränsa inte innovation till en utvecklingsgrupp utan öppna för alla i företaget att vara med. Alla kan ha bra input. Bland företagen som Linda Hill studerat finns de som skapat en digital plattform där alla medarbetare kan se vad kunderna gör liksom företag som involverat all personal på en vårdenhet i arbetet mot infektionssjukdomar.  

Ha konflikter

Hur konflikterna ser ut varierar från land till land och sammanhang till sammanhang. I ett koreanskt hierarkiskt företag där det är viktigt att inte tappa ansiktet ser det ut på ett sätt, i Sverige på ett annat. Det viktiga är att låta olika uppfattningar mötas, att skapa ”kreativ gnuggning” av idéer.

Skapa trygghet

Förstärk åsiktsskillnader för att skapa utveckling. Men för att det ska fungera, för att medarbetarna ska våga presentera sina idéer behövs psykologisk trygghet i organisationen. Det gör också att medarbetarna klarar att andra ifrågasätter deras förslag.

Begränsa resurserna

Det är fint om innovationen är helt fri, men ni har inte obegränsade resurser så fokusera på vad som är användbart för företaget. Begränsa innovationen till det.

Det är också ett av tipsen i en innovationsrapport från konsultföretaget McKinsey.

Skapa kreativ identitet

Se till att inte ta upp allt strålkastarljus själv som ledare. Håll fokus på varför ni är tillsammans och hur ni kan skapa en kreativ, kollektiv identitet.

Läs hela intervjun med Linda Hill i Dagens Nyheter
Se också Linda Hills Ted-talk How to manage for collective creativity

Fler nyheter

Tabbar som bygger framgång

Entreprenören Ulf Mazur har skrivit ”Lilla boken om…Tabbekvoten” som är en ryggsäck fylld med tabbar. Han vänder sig mot den ”leta fel kultur” som råder i Sverige och på många företag. Det är en metafor för att få medarbetare att våga göra mer på jobbet och prova fler och nya sätt för att utveckla verksamheten.

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Helhetstänk viktigt vid vd:s löneförhandling

Enligt statistik från Svenskt Näringsliv låg medianlönen för en svensk vd 2017 på 76 000 kronor i månaden. Men när en blivande vd ska förhandla om lönen gäller det att väga in mycket mer än kronor och ören.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här