nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Harvard-professorn Linda Hill har specialiserat sig på hur innovativa företag fortsätter att vara kreativa även när de växer. Här syns hon under ett Ted-talk. FOTO: TED.com

Harvard-professorns tips: Så skapar ni innovation

Ledare tar ofta på sig rollen som visionär, men för att lyckas vara nytänkande behöver ledare i stället bana väg för att alla anställda kollektivt arbetar med innovation. Det framhåller Harvard-professorn Linda Hill. Här är hennes tips på hur det går till.

Linda Hill är organisationsantropolog och professor på Harvard i USA. Hon har specialiserat sig på hur innovativa företag kan fortsätta att vara innovativa även när de växer.

I en intervju i Dagens Nyheter framhåller hon de gemensamma dragen för de företag som lyckas. Utifrån dem ger hon de här råden:

Gör det tillsammans

Som mannen som skapade Googles infrastruktur sa ”Människor vill inte följa mig in i framtiden, de vill skapa framtiden tillsammans med mig”. Avgränsa inte innovation till en utvecklingsgrupp utan öppna för alla i företaget att vara med. Alla kan ha bra input. Bland företagen som Linda Hill studerat finns de som skapat en digital plattform där alla medarbetare kan se vad kunderna gör liksom företag som involverat all personal på en vårdenhet i arbetet mot infektionssjukdomar.  

Ha konflikter

Hur konflikterna ser ut varierar från land till land och sammanhang till sammanhang. I ett koreanskt hierarkiskt företag där det är viktigt att inte tappa ansiktet ser det ut på ett sätt, i Sverige på ett annat. Det viktiga är att låta olika uppfattningar mötas, att skapa ”kreativ gnuggning” av idéer.

Skapa trygghet

Förstärk åsiktsskillnader för att skapa utveckling. Men för att det ska fungera, för att medarbetarna ska våga presentera sina idéer behövs psykologisk trygghet i organisationen. Det gör också att medarbetarna klarar att andra ifrågasätter deras förslag.

Begränsa resurserna

Det är fint om innovationen är helt fri, men ni har inte obegränsade resurser så fokusera på vad som är användbart för företaget. Begränsa innovationen till det.

Det är också ett av tipsen i en innovationsrapport från konsultföretaget McKinsey.

Skapa kreativ identitet

Se till att inte ta upp allt strålkastarljus själv som ledare. Håll fokus på varför ni är tillsammans och hur ni kan skapa en kreativ, kollektiv identitet.

Läs hela intervjun med Linda Hill i Dagens Nyheter
Se också Linda Hills Ted-talk How to manage for collective creativity

Fler nyheter

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här