nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Telias vd Johan Dennelind är en av tre vd:ar för Sveriges största bolag som är aktiv på twitter.

Här är storbolags-vd:arna som är mest aktiva på nätet

Svenska vd:ar använder sig inte mycket av sociala medier. Men sex av vd:arna för Sveriges 20 största bolag har twitterkonton och sex har Linkedin. Här är listan på dem som har det – och hur många som följer dem.

Telias vd Johan Dennelind twittrar ut länkar med artiklar om företaget, skriver om personer han möter och efter attentatet på Salutorget i Åbo la han ut en tår, ett hjärta och Finlands flagga.

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer retweetar mest företagets tweets men skriver också själv om hur en robot dirigerat en symfoniorkester.

Bara tre vd:ar bland topp-20-bolagen i Sverige har ett aktivt twitterkonto. Ytterligare tre vd:ar har konton men har aldrig använt dem.

Men majoriteten av topp-20-vd:arna har varken twitter eller Linkedin över huvud taget, bland andra H&M:s, Atlas Copcos eller Handelsbankens vd:ar.

Här är listorna:

Vd:ar bland topp 20-bolagen som är aktiva på twitter

Ola Rollén, Hexagon, antal följare: 8 573
Ulrich Spiesshofer, ABB, antal följare: 5 743
Johan Dennelind, Telia Company, antal följare: 118

Vd:ar bland topp 20-bolagen som har twitterkonto – men som inte skrivit någon tweet

Casper von Koskull, Nordea, antal följare: 107
Börje Ekholm, Ericsson, antal följare: 18
Birgitte Bonnesen, Swedbank, antal följare: 5

Vd:ar bland topp 20-bolagen som har Linkedinkonto

Casper von Koskull, Nordea Bank, antal följare: 500+
Johan Torgeby, SEB, antal följare: 500+
Johan Dennelind, Telia Company, antal följare: 500+
Jonas Samuelson, Electrolux, antal följare: 500+
Börje Ekholm, Ericsson, antal följare: 183
Johan Molin, Assa Abloy, antal följare: 13

De har varken twitter eller Linkedin

Karl Johan Persson, Hennes & Mauritz
Ronnie Leten, Atlas Copco
Anders Bouvin, Svenska Handelsbanken
Martin Lundstedt, Volvo
Magnus Groth, SCA
Johan Forssell, Investor
Björn Rosengren, Sandvik
Fredrik Lundberg, Lundbergföretagen
Johan Karlström, Skanska
Pascal Soriot, AstraZeneca
Alrik Danielson, SKF

Läs också: Svenska vd:ar underrepresenterade i sociala medier

Etiketter:,

Fler nyheter

Vd-brevet vanligast vid ID-kapningar

En ny undersökning visar att 45 procent av svenska företag med upp till 250 anställda har drabbats av eller utsatts för ett försök till en ID-kapning och hela 30 procent under det senaste året. Vd-brevet är det vanligaste sättet.

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här