nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Google är det företag där flest unga svenskar vill jobba. FOTO: Shutterstock

Här är de tio mest populära bolagen bland unga i Sverige

Google, Tesla och Spotify – det är de tre allra mest populära företagen när unga svenskar rankat vilka företag de helst vill jobba för. Nu släpps listan med de tio företag som hamnar i topp. Sex av dem är it- och techbolag.

Det dröjer ett par veckor innan hela rapporten ”Young Professional Attraction Index” från Academic Work släpps, men redan nu presenteras listan över de tio bolagen som hamnar i topp.

Så här ser den ut:

  • 1. Google
  • 2. Tesla
  • 3. Spotify
  • 4. Apple
  • 5. Microsoft
  • 5. Dice
  • 7. Ikea
  • 8. BCG, The Boston Consulting Group
  • 9. McKinsey & Co
  • 10. Volvo

Drygt 11 000 studenter och akademiker i början av karriären har deltagit och bland motiveringarna nämns: ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.

Google har toppat listan de senaste åren och Martin Eriksson på Google har sin förklaring till varför det är så.

– Jag tror att Google är en attraktiv arbetsgivare för young professionals därför att vi kan ge vad många söker idag; möjlighet till personlig utveckling, flexibilitet i arbetet och en organisation med tydligt syfte och möjlighet att positivt påverka både lokalt och globalt, säger han.

Många it- och techbolag

Sex av tio bolag på topplistan är it- och techföretag men Volvo och Ikea finns alltså också med liksom två konsultföretag. Ett av dem är The Boston Consulting Group (BCG) som är nytt på topplistan för i år, medan Facebook halkar ner till en tolfteplats.

– Gemensamt för alla företag på topp-tio-listan är att de upplevs vara marknadsledande och innovativa samt att de anses ha attraktiva anställningsförmåner. De är alla duktiga på det de gör i dag och duktiga på att berätta vad de tänker göra i morgon, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Fler nyheter

Svenska företagare har bäst livskvalitet

Sverige toppar ett nytt europaindex om livskvalitet som Swedbank och sparbankerna har tagit fram som ett mått för att mäta livskvalitet för företagare i Europa. Detta framför sina kollegor i Norge, på Cypern och i Finland. Men den allmänna bilden av hur det är att vara företagare i Sverige framstår som betydligt mer negativ, och företagandet i Sverige är också bland det lägsta i Europa.

Vd:ar underkänner eget cv

En undersökning från Kantar Sifo visar att många vd:ar i svenska företag upplever att deras cv inte räcker till för att de ska kunna ta nästa steg i karriären. Och det är endast knappt hälften som känner att deras nuvarande utbildningsmeriter möter de krav som attraktiva arbetsgivare har i dag.

Flexibilitet behövs för nytänkande

I ett examensarbete vid Luleå tekniska universitet har studenterna Johanna Lindberg och Adrian Andersson undersökt hur de anställda inom it-konsultbranschen upplever balansen mellan flexibilitet och kontroll. Deras slutsats är att dessa behöver ha flexibilitet för att kunna hantera de situationer som uppstår och att organisationen därför fått släppa på delar av sin kontroll.

Fem steg för mer jämställda löner

En undersökning som Unionen gjort visar att bara hälften av de privata tjänstemännen i Sverige anser att det finns ett aktivt arbete för jämställda löner på arbetsplatsen. Av kvinnorna är det så få som fyra av tio som tycker att arbetsgivaren arbetar för att göra lönerna jämställda.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här