nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Google är det företag där flest unga svenskar vill jobba. FOTO: Shutterstock

Här är de tio mest populära bolagen bland unga i Sverige

Google, Tesla och Spotify – det är de tre allra mest populära företagen när unga svenskar rankat vilka företag de helst vill jobba för. Nu släpps listan med de tio företag som hamnar i topp. Sex av dem är it- och techbolag.

Det dröjer ett par veckor innan hela rapporten ”Young Professional Attraction Index” från Academic Work släpps, men redan nu presenteras listan över de tio bolagen som hamnar i topp.

Så här ser den ut:

  • 1. Google
  • 2. Tesla
  • 3. Spotify
  • 4. Apple
  • 5. Microsoft
  • 5. Dice
  • 7. Ikea
  • 8. BCG, The Boston Consulting Group
  • 9. McKinsey & Co
  • 10. Volvo

Drygt 11 000 studenter och akademiker i början av karriären har deltagit och bland motiveringarna nämns: ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.

Google har toppat listan de senaste åren och Martin Eriksson på Google har sin förklaring till varför det är så.

– Jag tror att Google är en attraktiv arbetsgivare för young professionals därför att vi kan ge vad många söker idag; möjlighet till personlig utveckling, flexibilitet i arbetet och en organisation med tydligt syfte och möjlighet att positivt påverka både lokalt och globalt, säger han.

Många it- och techbolag

Sex av tio bolag på topplistan är it- och techföretag men Volvo och Ikea finns alltså också med liksom två konsultföretag. Ett av dem är The Boston Consulting Group (BCG) som är nytt på topplistan för i år, medan Facebook halkar ner till en tolfteplats.

– Gemensamt för alla företag på topp-tio-listan är att de upplevs vara marknadsledande och innovativa samt att de anses ha attraktiva anställningsförmåner. De är alla duktiga på det de gör i dag och duktiga på att berätta vad de tänker göra i morgon, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här