nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Google är det företag där flest unga svenskar vill jobba. FOTO: Shutterstock

Här är de tio mest populära bolagen bland unga i Sverige

Google, Tesla och Spotify – det är de tre allra mest populära företagen när unga svenskar rankat vilka företag de helst vill jobba för. Nu släpps listan med de tio företag som hamnar i topp. Sex av dem är it- och techbolag.

Det dröjer ett par veckor innan hela rapporten ”Young Professional Attraction Index” från Academic Work släpps, men redan nu presenteras listan över de tio bolagen som hamnar i topp.

Så här ser den ut:

  • 1. Google
  • 2. Tesla
  • 3. Spotify
  • 4. Apple
  • 5. Microsoft
  • 5. Dice
  • 7. Ikea
  • 8. BCG, The Boston Consulting Group
  • 9. McKinsey & Co
  • 10. Volvo

Drygt 11 000 studenter och akademiker i början av karriären har deltagit och bland motiveringarna nämns: ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.

Google har toppat listan de senaste åren och Martin Eriksson på Google har sin förklaring till varför det är så.

– Jag tror att Google är en attraktiv arbetsgivare för young professionals därför att vi kan ge vad många söker idag; möjlighet till personlig utveckling, flexibilitet i arbetet och en organisation med tydligt syfte och möjlighet att positivt påverka både lokalt och globalt, säger han.

Många it- och techbolag

Sex av tio bolag på topplistan är it- och techföretag men Volvo och Ikea finns alltså också med liksom två konsultföretag. Ett av dem är The Boston Consulting Group (BCG) som är nytt på topplistan för i år, medan Facebook halkar ner till en tolfteplats.

– Gemensamt för alla företag på topp-tio-listan är att de upplevs vara marknadsledande och innovativa samt att de anses ha attraktiva anställningsförmåner. De är alla duktiga på det de gör i dag och duktiga på att berätta vad de tänker göra i morgon, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här