nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Handeln satsar inte på kompetensutveckling

Unionens kompetensbarometer 2018 visar att sex av tio tjänstemän har genomfört någon form av kompetensutveckling det senaste året. Minst intresse för kompetensutveckling visar företagen inom handeln.

– Det är oroväckande. Företagen måste prioritera de anställdas kompetensutveckling, säger Martin Linder, ordförande för Unionen.

Undersökningen visar också att drygt fyra av tio hade gjort en plan för kompetensutvecklingen med sin chef.

Det är tredje året i rad som Unionen kartlägger hur det står till med kompetensutvecklingen bland tjänstemän i privat sektor.

– Det är oroväckande att siffran inte har förbättrats ett dugg under de senaste tre åren. Företagen måste nu börja prioritera de anställdas kompetensutveckling, menar Martin Linder.

Kompetensbarometern har i år även kartlagt kompetensutvecklingen i olika branscher. Värst är situationen i handelsbranschen, en bransch där digitalisering och internationell konkurrens driver snabba och omfattande förändringar.

Inom handeln var det färre än hälften av de tillfrågade tjänstemännen som tagit del av kompetensutveckling de senaste tolv månaderna och endast var tredje hade en plan för sin utveckling, enligt undersökningen.

– Kompetensutveckling är en strategisk, affärskritisk fråga på alla arbetsplatser. Inom handel krävs exempelvis helt nya kompetenser inom It och logistik för att klara av den ökade konkurrensen från och inom e-handeln, säger Martin Linder.

Undersökningen har i år genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2071 tjänstemän i privat sektor samlades in under maj 2018.

Läs mer: Stora brister i kompetensutvecklingen

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här