nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bok för ledare med ”omöjligt uppdrag”

Att vara butikschef är ingen lätt uppgift. I en ny handbok ”Ledarskap i butik” ges konkreta råd hur butikschefer ska klara av de nya utmaningarna inom detaljhandeln.

Butikschefer ska kunna bolla förväntningar från personal, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med kort- och långsiktiga frågor, administrera och organisera inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Stöd får de nu i handboken Ledarskap i butik, skriven av butiksrävarna Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz . 

Ökad konsumtion, e-handel, livsmedelsbutiker som säljer kläder och erbjuder banktjänster, en kunnigare kund och nya marknadsföringskanaler. Detta är några exempel på nya utmaningar inom detaljhandeln som dagens och framtidens butikschefer måste förhålla sig till.

Läs mer: Butiksägare kan ta makten över priset

– De ständiga förändringarna ställer högre krav på butikschefen och vi har märkt ett ökat behov av stöd och kompetensutveckling. När nya butikschefer ska anställas tittar man idag särskilt efter folk som har gått en butikschefsutbildning eller liknande. Många större kedjor erbjuder också sina anställda interna utbildningar, säger Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz.

Läs mer: Ett modernt ledarskap kräver kunskap

Ledarskap i butik ger en struktur för butikschefens många utmaningar genom att dela in dennes olika kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som steg för steg gås igenom i boken. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher.

Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit ”Butiksboken.

Camilla Ås Fritz är hr-chef på Apotek Hjärtat. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.

Boken ges ut av bokförlaget Liber.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här