nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bok för ledare med ”omöjligt uppdrag”

Att vara butikschef är ingen lätt uppgift. I en ny handbok ”Ledarskap i butik” ges konkreta råd hur butikschefer ska klara av de nya utmaningarna inom detaljhandeln.

Butikschefer ska kunna bolla förväntningar från personal, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med kort- och långsiktiga frågor, administrera och organisera inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Stöd får de nu i handboken Ledarskap i butik, skriven av butiksrävarna Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz . 

Ökad konsumtion, e-handel, livsmedelsbutiker som säljer kläder och erbjuder banktjänster, en kunnigare kund och nya marknadsföringskanaler. Detta är några exempel på nya utmaningar inom detaljhandeln som dagens och framtidens butikschefer måste förhålla sig till.

Läs mer: Butiksägare kan ta makten över priset

– De ständiga förändringarna ställer högre krav på butikschefen och vi har märkt ett ökat behov av stöd och kompetensutveckling. När nya butikschefer ska anställas tittar man idag särskilt efter folk som har gått en butikschefsutbildning eller liknande. Många större kedjor erbjuder också sina anställda interna utbildningar, säger Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz.

Läs mer: Ett modernt ledarskap kräver kunskap

Ledarskap i butik ger en struktur för butikschefens många utmaningar genom att dela in dennes olika kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som steg för steg gås igenom i boken. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher.

Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit ”Butiksboken.

Camilla Ås Fritz är hr-chef på Apotek Hjärtat. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.

Boken ges ut av bokförlaget Liber.

Fler nyheter

Hållbarhet en viktig fråga

En ny rapport visar att potentiella medarbetare anser att företag och organisationer som arbetar aktivt med hållbarhet har högre attraktionskraft. Likaså är det viktigt för många verksamheter att vara etablerade i en kommun som arbetar för hållbar utveckling.

AI kan hjälpa ledare

En ny studie visar att Artificiell intelligent, AI, förstärker framgångsrika ledares färdigheter, hjälper dem att sätta bättre mål och frigöra tid. AI kan hjälpa ledare att vara just ledare.

Nytt verktyg som stöttar chefer

Prevent har tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK tagit fram ett enkelt webbverktyg som ger tips och råd om hur man som ledare skapar en hållbar arbetsmiljö där alla trivs och känner sig delaktiga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här