nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bok för ledare med ”omöjligt uppdrag”

Att vara butikschef är ingen lätt uppgift. I en ny handbok ”Ledarskap i butik” ges konkreta råd hur butikschefer ska klara av de nya utmaningarna inom detaljhandeln.

Butikschefer ska kunna bolla förväntningar från personal, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med kort- och långsiktiga frågor, administrera och organisera inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Stöd får de nu i handboken Ledarskap i butik, skriven av butiksrävarna Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz . 

Ökad konsumtion, e-handel, livsmedelsbutiker som säljer kläder och erbjuder banktjänster, en kunnigare kund och nya marknadsföringskanaler. Detta är några exempel på nya utmaningar inom detaljhandeln som dagens och framtidens butikschefer måste förhålla sig till.

Läs mer: Butiksägare kan ta makten över priset

– De ständiga förändringarna ställer högre krav på butikschefen och vi har märkt ett ökat behov av stöd och kompetensutveckling. När nya butikschefer ska anställas tittar man idag särskilt efter folk som har gått en butikschefsutbildning eller liknande. Många större kedjor erbjuder också sina anställda interna utbildningar, säger Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz.

Läs mer: Ett modernt ledarskap kräver kunskap

Ledarskap i butik ger en struktur för butikschefens många utmaningar genom att dela in dennes olika kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som steg för steg gås igenom i boken. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher.

Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit ”Butiksboken.

Camilla Ås Fritz är hr-chef på Apotek Hjärtat. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.

Boken ges ut av bokförlaget Liber.

Fler nyheter

Fokus på värderingar kan vara läpparnas bekännelse

En ny undersökning visar att trots att majoriteten av cheferna i olika organisationer anger att värderingar är grunden i verksamhetskulturen och en av de viktigaste faktorerna när de anställer och vidareutvecklar medarbetarna hanteras oftast arbetet utan strukturerade processer eller objektiv hantering. Arbetet sker istället baserat på magkänsla, med få inslag av fakta.

Akta dig för chefer som skriker åt sina barn

Krönika

Brukar du notera hur människor behandlar, pratar med eller pratar om, sina barn? Det kan vara en god indikation på med vilket anslag de också bemöter, eller kommer att bemöta, sina medarbetare. Föräldraskap är intimt förknippat med ledarskap. Föräldraskap ÄR i många dimensioner ledarskap. Skillnaden ligger kanske i att i föräldraskapet lägger man oftare bort […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här