nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Han skärskådar relationen mellan chefer och anställda

Den 26 september kommer författaren till succéböckerna ”Omgiven av idioter” och ”Omgiven av psykopater”, Thomas Erikson, ut med en ny bok. Den har fått titeln ”Omgiven av dåliga chefer.

I Omgiven av dåliga chefer skärskådar Thomas Erikson relationen mellan chefer och anställda.

– Alla som någon gång haft en riktigt dålig chef vet hur det kan påverka motivationen – och även självförtroendet. Många säger faktiskt upp sig från sin chef, inte från sitt jobb. Även det bästa jobbet blir till en pest med fel chef. Jag vill att alla ska inse vad de kan göra för att funka bättre tillsammans med sin chef. Och ta ansvar för sin egen utveckling, säger Thomas Erikson.

Precis som i Omgiven av idioter utgår han från DISA-modellen, en av världens mest spridda metoder för att sortera olikheterna inom mänsklig kommunikation. Nu med fokus på ledarskap.

– Den nya boken handlar om kommunikationen mellan just medarbetare och chefer. Även här är de fyra färgerna och personlighetstyperna – rött, gult, grönt och blått – centrala. Men vad innebär det för samspelet när en av oss faktiskt har makt över den andre?

Thomas Erikson har själv varit både chef och anställd och i sin roll som ledarskapsutvecklare har han mött alla typer av chefer. I ”Omgiven av dåliga chefer” får läsaren insikt i varför denne och chefen aldrig verkar komma överens och vad man kan göra åt det. Boken visar hur människors olika beteenden kan påverkas och ger konkreta råd för att handskas med hopplösa chefer som verkar vara från en annan planet.

Eftersom myntet alltid har två sidor innehåller boken även en extra bonus till alla chefer, del två: ”Omgiven av latmaskar – varför vissa medarbetare har svårt att få jobbet gjort”. Här får man som chef svar på frågor som varför vissa medarbetare ständigt underpresterar och varför bra ledarskap är så sällsynt.

 

Taggar:

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här