nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Stå redo för kris

Hur kan våra organisationer bli mer robusta inför kriser och oförutsägbara händelser? Stefan Tengblad, aktuell med en ny bok om organisatorisk resiliens, har svaret.

Stefan Tengblad är professor i företagsekonomi och aktuell med en ny bok om organisatorisk resiliens, den allra första på svenska.

Vad är organisatorisk resiliens?

I ett organisatoriskt sammanhang handlar resiliens om att alla verksamheter behöver kunna hantera kriser och påfrestningar. Man kan inte utgå ifrån att det som händer imorgon är detsamma som idag. En organisation behöver ha en rad kapaciteter för att snabbt kunna fånga upp störningar och hantera dem. Ofta är problemen små från början, men hanterar man dem inte kan de växa och bli gigantiska. Ett färskt exempel på detta är sommarens brand i Västmanland, som växte från något väldigt litet till en stor katastrof.

Hur ska man göra för att snabbt fånga upp krissituationer?

Att ha effektiva informationssystem och att inte döda den information som finns. Det var precis vad BP gjorde för några år sedan och resultatet blev det stora oljeutsläppet i Mexikanska gulfen. Här hade en ingenjör larmat om att de använde för dålig cementblandning och att risken var stor att den inte skulle hålla. Detta åtgärdades inte på grund av avsaknad av tid och brist på pengar. Något som hade kostat några miljoner att åtgärda blev istället miljarder i skadestånd. Tiden är ofta kritisk, man har några dagar eller en vecka på sig att lösa ett problem för att undvika eller begränsa skadan. Då gäller det att organisationen är flexibel och verkligen tar expertkunskaper på allvar.

Hur bli då en organisation resilient?

Vi har hittat 15 olika kapaciteter som är viktiga för att en organisation ska klara yttre påfrestningar. Några av dem är entreprenörsanda, kundfokus och en stabil ekonomi som klarar tillfälliga belastningar. Andra är effektiva produktionsprocesser, tekniskt kunnande och att man är bra på relationer. Att ha bra sociala resurser är jätteviktigt vid omställning och kris. Men det finns inget enkelt recept, det är många faktorer som måste kombineras på ett bra sätt. Man behöver också ha respekt för varandras kompetenser och en god kommunikativ förmåga.

Var brister det idag?

Många organisationer arbetar med effektiviseringar och det är inget fel på lean eller på att vara resurseffektiv men ibland blir det för stort fokus på besparingar. Organisationer kan bli underbemannade och effekten blir ofta att man inte arbetar tillräckligt aktivt med framtidsfrågor och riskminimering. Då ökar risken för att man blir tagen på sängen. Jag tycker också att det blir en skrämmande logik när organisationer lägger för stor vikt vid att skapa ett kortsiktigt ekonomiskt värde utan att bry sig om hur verksamheten drivs och om den är tillförlitlig. Struntar man i risker för kunder, medarbetare och samhälle är sannolikheten stor att man förlorar i legitimitet.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här