nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Gratistjänst tar tempen på ditt möte

Fyra före detta KTH-studenter ligger bakom en uppfinning som de kallat Mentimeter – en mobilfunktion som ger mötesdeltagare en möjlighet att omedelbart och anonymt säga vad de tycker i olika frågor.

Det är ett allmänt känt problem att möten kan få kraftig slagsida när de verbalt begåvade lägger ut texten, på bekostnad av de eftertänksamma och mer tystlåtna.

Enligt en av upphovsmakarna bakom Mentimetern, elektroingenjör Johnny Warström, kan chefer som vill få omedelbar och anonym input från medarbetarna när det gäller prioritering av olika frågor ha oerhört stor nytta av mentimetern.

Webbaserad enkelhet

Till skillnad från den klassiska mentometern, som kräver hårdvara i olika utförande, är mentimetern knuten till verktyg som med stor sannolikhet redan finns i företaget – det vill säga datorer och mobila enheter.

Teamet bakom Mentimetern: Johnny Warström, Kristoffer Renholm, Henrik Fräsén och Niklas Ingvar har medvetet valt att inte skapa en app, vilket öppnar tjänsten för alla olika slags telefoner och tekniska plattformar, det enda som krävs är tillgång till webben.

– Mentimetern är ett bra verktyg för att öka engagemanget vid ett möte eller en konferens, konstaterar Johnny Warström.

Mentimetern finns tillgänglig i en gratisvariant och i en mer omfattande betalvariant.

GÖR SÅ HÄR:

Du som är mötesledare går in på webbsidan www.mentimeter.com – där finns en gratisvariant av Mentimetern. Här kan du också utforma de fråga du vill ha svar på.

Mötesdeltagarna går därefter via mobiltelefon, laptop eller läsplatta in på denna länk, där finns själva röstningsfunktionen.

Röstningen sker med hjälp av en kod som du som mötesledare fått när du utformade frågeformuläret. Resultatet visas upp för mötesdeltagarna genom ett stapeldiagram på mötesledarens dataskärm.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här