nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Gör dig redo för generation Z

Du kanske just har förstått dig på milleniegenerationens krav och förväntningar på arbetslivet och dig som chef. Nu knackar nästa generation på dörren.

Om du tycker att generation Y (födda 1979-1996) kräver mycket feedback så behöver du prata ännu mer med de yngre medarbetarna som är födda efter 1997. Förutom att de vill ha återkommande återkoppling förväntar de sig att stiga i graderna. Snabbt. 61 procent av dem förväntar sig att befordras två gånger under de kommande fem åren.

De är mindre riskbenägna

Ung = riskbenägen? Tänk om. Nästa generation har sett sina föregångare misslyckas (bland annat under finanskrisen) trots sin optimism och är därför mer försiktig. Synbart trygga karriärval går många gånger före självförverkligande alternativ.

De vill jobba mer flexibelt

Generation Y ser gärna en uppdelning mellan jobb och fritid i strävan efter att uppnå balans. Generation Z (1997- idag) är uppvuxna med ständig uppkoppling och tillgänglighet och är därför mer öppna för flytande gränser. Men det innebär inte bara att de ställer upp mer för arbetsgivaren, de kräver också att få jobba varifrån och när de vill. Hur flexibel är er arbetsplats?

De vill arbeta för något och någon de kan stå för

Även om generation Z vill ha ett tryggt jobb så vill de inte jobba för vad och vem som helst. Meningsfullhet blir allt viktigare. I den här generationen säger sig bara 26 procent kunna tänka sig ett arbete där värdegrunden går emot deras egna ideal. Kort sagt: De här människorna vill arbeta för en organisation som gör skillnad. Dessutom håller de ett gott ledarskap högt. 75 procent anger att ett bra ledarskap är ett måste för att de ska vilja arbete för ett företag.

Källa: Greatleadersserve.com. Uppgifterna om generation Z kommer från en undersökning av analysföretaget The Futures Company.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här