nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Gör dig redo för generation Z

Du kanske just har förstått dig på milleniegenerationens krav och förväntningar på arbetslivet och dig som chef. Nu knackar nästa generation på dörren.

Om du tycker att generation Y (födda 1979-1996) kräver mycket feedback så behöver du prata ännu mer med de yngre medarbetarna som är födda efter 1997. Förutom att de vill ha återkommande återkoppling förväntar de sig att stiga i graderna. Snabbt. 61 procent av dem förväntar sig att befordras två gånger under de kommande fem åren.

De är mindre riskbenägna

Ung = riskbenägen? Tänk om. Nästa generation har sett sina föregångare misslyckas (bland annat under finanskrisen) trots sin optimism och är därför mer försiktig. Synbart trygga karriärval går många gånger före självförverkligande alternativ.

De vill jobba mer flexibelt

Generation Y ser gärna en uppdelning mellan jobb och fritid i strävan efter att uppnå balans. Generation Z (1997- idag) är uppvuxna med ständig uppkoppling och tillgänglighet och är därför mer öppna för flytande gränser. Men det innebär inte bara att de ställer upp mer för arbetsgivaren, de kräver också att få jobba varifrån och när de vill. Hur flexibel är er arbetsplats?

De vill arbeta för något och någon de kan stå för

Även om generation Z vill ha ett tryggt jobb så vill de inte jobba för vad och vem som helst. Meningsfullhet blir allt viktigare. I den här generationen säger sig bara 26 procent kunna tänka sig ett arbete där värdegrunden går emot deras egna ideal. Kort sagt: De här människorna vill arbeta för en organisation som gör skillnad. Dessutom håller de ett gott ledarskap högt. 75 procent anger att ett bra ledarskap är ett måste för att de ska vilja arbete för ett företag.

Källa: Greatleadersserve.com. Uppgifterna om generation Z kommer från en undersökning av analysföretaget The Futures Company.

Fler nyheter

Framstegsmål kräver engagemang

Alltför många medarbetare på svenska företag ges inte bra förutsättningar att bli engagerade i sina jobb. Därmed går många företag miste om framsteg som kan uppnås genom en fantastisk potential som faktiskt finns hos medarbetare att kunna vara proaktiva, problemlösande, kreativa och uthålliga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här