nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Morgondagens konkurrenskraft är beroende av dagens digitala transformation. Tyvärr saknas ofta en strategisk plan, vilket visar sig i en undersökning genomförd av Vanson Bourne, på uppdrag av Sungard Availability.

Glapp mellan plan och verklighet vid digitalisering

I Sverige, Irland och USA är den största utmaningen att nå fram till ledningen med digitaliseringens fördelar. I Storbritannien och Frankrike består prövningen snarare i att få organisationen att förstå affärsfördelarna.

Det visar en undersökning som har genomförts av it-undersökningsföretaget Vanson Bourne som har tillfrågat 700 it-beslutsfattare och 1 400 medarbetare i Sverige, USA, England, Frankrike och Irland.

Drygt åtta av tio tillfrågade uppger att digitaliseringen är avgörande för att de ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga inom sin bransch och 83 procent säger att digitaliseringen är avgörande för ökad produktivitet. Majoriteten av de tillfrågade medarbetarna understryker även vikten av digitala verktyg för att göra arbetet enklare (69 procent) och för att utveckla nya kunskaper (63 procent).

Långsam utveckling

Trots att digitaliseringen upplevs som positiv, motsvarar verkligheten inte förväntningarna – en dryg tredjedel (37 procent) av de tillfrågade medarbetarna i företagen anser att deras företag inte kan driva det digitala förändringsarbetet lika snabbt som konkurrenterna.

Uppfattningen bekräftas av att att 52 procent av it-beslutsfattarna uppger att de inte kan leverera digital förändring i den takt som ledningen förväntar sig. Mer än hälften, 54 procent, av it-beslutsfattarna tror inte heller att förändringstakten i digitaliseringsarbetet lever upp till medarbetarnas förväntningar.

Krock med befintlig struktur

Ställd inför helt nya krav blir it-infrastrukturen i organisationer och verksamhet lätt oförutsägbar och svår att hantera. Fyra av tio it-beslutsfattare säger att de saknar kunskaper för att integrera nya applikationer i företagets befintliga teknologi.

Andra utmaningar i det digitala förändringsarbetet är bristen på förståelse för hur de nya digitala verktygen ska användas, där 27 procent av de tillfrågade 1 400 medarbetarna säger att de inte förstår hur de ska använda nya digitala verktyg och 47 procent säger att de inte har fått rätt utbildning för att använda dem.

 

Om undersökningen:

Undersökningen har utförts av Vanson Bourne på uppdrag av Sungard Availability Intervjuerna utfördes i maj 2016 med två grupper av svarande: it-beslutsfattare samt medarbetare i organisationerna. Undersökningen genomfördes på företag med fler än 500 anställda i USA, Storbritannien och Frankrike och företag med minst 250 anställda i Sverige och på Irland. Företagen verkade inom olika sektorer – från finanssektorn och återförsäljare till tjänstesektorn.

Hela rapporten Tame the Bear kan laddas ner på sungardas.se

Fler nyheter

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Framtidens ledare behöver spelsinne

Predrag Petrovic, hjärnforskare vid Karolinska Institutet, har under många år studerat hur hjärnan fungerar hos toppspelare i fotboll. Han menar att det är liknande egenskaper som man kan finna hos bra ledare inom näringslivet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här