nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Geografisk närvaro viktig också för internetföretag

Robert Wentrup
Robert Wentrup har skrivit avhandlingen om behovet av fysisk närvaro för internetföretag.

Internetbaserade företag har lättare än traditionella företag att etablera sig i andra länder. Men för att lyckas behövs faktiskt också geografisk närvaro. Det visar en avhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Onlinebaserade företag kan snabbt etablera sig i fler regioner eller länder utanför Sverige. Speciellt om de har litet beroende av till exempel fysiska distributionskanaler och lokala partners.

Trots det kan det ändå bli bakslag om företaget saknar riktig kontakt med den nya marknaden. 

– Det är viktigt att inte överskatta internets effekt för att komma in på en marknad. Personliga relationer är nödvändiga och de aktiviteter som företaget gör i den ”riktiga” geografin är minst lika viktiga som närvaron online, säger Robert Wentrup, som skrivit avhandlingen.

Gamla mönster består

Internetföretagen, eller Online service providers som de kan kallas, är alltså beroende av resurser som finns offline, knutna till geografiska platser och etablerade nätverk. Det medför att gamla internationaliseringsmönster består och att ekonomiska skillnader mellan länder och regioner cementeras, konstaterar Robert Wentrup i avhandlingen och menar också att mycket tyder på att skillnaderna mellan olika ekonomiska regioner håller på att vidgas.

– Jag hade förväntat mig att se helt nya mönster för internationaliseringen av online service providers i och med att de anses så fotlösa, men mina resultat visar en närmast motsatt bild, säger han.

Fler nyheter

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Framtidens ledare behöver spelsinne

Predrag Petrovic, hjärnforskare vid Karolinska Institutet, har under många år studerat hur hjärnan fungerar hos toppspelare i fotboll. Han menar att det är liknande egenskaper som man kan finna hos bra ledare inom näringslivet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här