nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Att skapa hållbara affärsrelationer är avgörande för att trygga en framtid som framgångsrikt och sunt företag. Högskolan i Gävle har därför skapat en ny plattform för samverkan med företag och organisationer som syftar till att utveckla hållbara affärsrelationer som långsiktigt gagnar regionen.

Gävle satsar åtta miljoner på hållbara affärsrelationer

Ett forskarlag inom företagsekonomi vid Högskolan i Gävle, under ledning av professor Aihie Osarenkhoe, har fått åtta miljoner kronor att studera hållbara affärsrelationer för regional innovativ affärsutveckling.

Bakom rubriken hållbara affärsrelationer gömmer sig studier av affärsutveckling med särskilt fokus på strategiska nätverk, hållbar utveckling och riskhantering.

Aihie Osarenkhoe, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle

Aihie Osarenkhoe, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle

– Tillsammans med länets innovationscentra och diverse partnerföretag ska vi identifiera innovativa miljöer med tillväxtpotential och på så sätt bidra till regional affärsutveckling, berättar Aihie Osarenkhoe.

Gemensam plattform

Länge har det funnits efterfrågan på en gemensam plattform, där innovativa idéer inom akademi och erfarenheter i praktikten tillvaratas, utvecklas och sprids till olika delar av regionen för att bidra till innovativ utveckling och konkurrenskraft.

– Vi har länge sett ett behov av en branschöverskridande organisation som stödjer och leder en hållbar regional tillväxt.

Målet med satsningen är att:

1. Utveckla innovativa företagarmiljöer som grundar sig på öppenhet, förtroende och dialog där samtliga parters kompetenser tillvaratas och respekteras.

2. Sprida kunskap om de krav som digitaliseringen ställer och hur man genom att skapa relationer till andra företag kan dra nytta av digitaliseringens möjligheter.

3. Möta krav på hållbar affärsutveckling för högteknologiska innovativa företag vid etableringar på såväl inhemska som utländska marknader.

4. Hantera ny lagstiftning inom hållbarhetsredovisning som ställer nya krav på affärsutveckling.

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här