nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Att skapa hållbara affärsrelationer är avgörande för att trygga en framtid som framgångsrikt och sunt företag. Högskolan i Gävle har därför skapat en ny plattform för samverkan med företag och organisationer som syftar till att utveckla hållbara affärsrelationer som långsiktigt gagnar regionen.

Gävle satsar åtta miljoner på hållbara affärsrelationer

Ett forskarlag inom företagsekonomi vid Högskolan i Gävle, under ledning av professor Aihie Osarenkhoe, har fått åtta miljoner kronor att studera hållbara affärsrelationer för regional innovativ affärsutveckling.

Bakom rubriken hållbara affärsrelationer gömmer sig studier av affärsutveckling med särskilt fokus på strategiska nätverk, hållbar utveckling och riskhantering.

Aihie Osarenkhoe, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle

Aihie Osarenkhoe, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle

– Tillsammans med länets innovationscentra och diverse partnerföretag ska vi identifiera innovativa miljöer med tillväxtpotential och på så sätt bidra till regional affärsutveckling, berättar Aihie Osarenkhoe.

Gemensam plattform

Länge har det funnits efterfrågan på en gemensam plattform, där innovativa idéer inom akademi och erfarenheter i praktikten tillvaratas, utvecklas och sprids till olika delar av regionen för att bidra till innovativ utveckling och konkurrenskraft.

– Vi har länge sett ett behov av en branschöverskridande organisation som stödjer och leder en hållbar regional tillväxt.

Målet med satsningen är att:

1. Utveckla innovativa företagarmiljöer som grundar sig på öppenhet, förtroende och dialog där samtliga parters kompetenser tillvaratas och respekteras.

2. Sprida kunskap om de krav som digitaliseringen ställer och hur man genom att skapa relationer till andra företag kan dra nytta av digitaliseringens möjligheter.

3. Möta krav på hållbar affärsutveckling för högteknologiska innovativa företag vid etableringar på såväl inhemska som utländska marknader.

4. Hantera ny lagstiftning inom hållbarhetsredovisning som ställer nya krav på affärsutveckling.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här