nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Shutterstock

Fyra tips om digital transformation

En undersökning beställd av Ricoh research visar att 95 procent av alla medelstora företag  i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien tror att en digitalisering av verksamheten kommer att ge affärsmässiga fördelar. Hur ska man då gå tillväga? 

Fyra tips från Ricoh research:

Tips 1. Informera tydligt om alla era prioriteringar

Liksom inför alla större förändringar eller initiativ är det ytterst viktigt att de högsta cheferna behärskar konsten att kommunicera. Det är angeläget att man håller alla kommunikationskanaler öppna och är ärlig mot personalen om framgångar, resultat och påverkan.

Tips 2. Känn din verksamhet och lyssna på dina anställda

Bra idéer dyker ständigt upp nerifrån i hierarkin. När allt kommer omkring är det medarbetarna nere på verkstadsgolvet som jobbar med de specifika processer som du försöker förändra. Se till så att alla medarbetare inom din organisation regelbundet får komma till tals i transformationsprocessen.

Tips 3. Involvera alla avdelningar i processen

En framgångsrik transformation kommer ofrånkomligen att få effekter på varje del av verksamheten och därför måste varje avdelning medverka i och omfattas av processen. I den här typen av program glömmer man ofta bort HR-funktionen, trots att den spelar en viktig roll i processen. 

Tips 4. Tillsätt en överordnad projektledare för hela processen

Det kanske allra viktigaste är att utse en högre chef som ansvarar för alla digitala transformationsprojekt. Hans/hennes roll blir att finna en balans mellan kraven från medarbetare, avdelningar och aktieägare.

Text: Lars Westerlund

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här