nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Låt kundupplevelsen styra er digitala utveckling

Digitalisering handlar inte enbart om teknologi utan om att skapa maximal kundupplevelse. Det slår bloggaren och medgrundaren av konsultföretaget Viva Media, Arash Gilan, fast i ett blogginlägg.

Arash Gilan lyfter fram vikten att hänga med i digitala trender.

I inlägget fokuserar Arash Gilan på fyra olika trender som företag och organisationer ska ha ögonen på för att hänga med digitalt. Han konstaterar att de företag som börjar bli digitala under 2016 kommer att ha ett enormt försprång. Och det handlar i hög grad om mjuka värden.

För det första menar han att ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitalisering. Man måste som ledare helt enkelt stå på tårna och fundera över hur det skulle se ut om någon enbart genom digitalisering totalt skulle förändra den bransch eller det område inom vilket man är verksam. Exempel som Netflix och Spotify talar sitt tydliga språk.

För det andra hävdar han att gamla vägar, vanor och rutiner inte längre fungerar. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och man måste fråga sig hur mobil man är som ledare. Eller om man finns på sociala medier, om man bloggar eller om man föredrar on line-möten eller fysiska möten? Det handlar om att våga ifrågasätta allt och bygga en verksamhet som är attraktiv för alla generationer.

För det tredje lyfter Arash Gilan fram att kulturen är allt! Det gäller att skapa en start up-atmosfär för att kunna attrahera och behålla nya skickliga ungdomar. Företag måste förstå att i den digitala transformationen är det kultur och inte teknologi som är avgörande. Det handlar om trivsel, om hur cheferna lever som de lär eller om hur modernt och snyggt kontoret är för att nämna något.

Slutligen lyfter Arash Gilan fram att upplevelsen är viktigare än häftiga produkter. Han menar paradoxalt nog att när allt mer digitaliseras så blir känslor och upplevelser allt viktigare. Som människor kommer vi alltid att vara sociala varelser i behov av mänsklig interaktion. Därför kommer kundupplevelsen allt mer att hamna i fokus. Marknadsföring kommer allt mer att bli kundupplevelser och varumärken måste nollställa sig själva för att möte de behov, vanor och värdegrunder nya generationer har.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här