nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Låt kundupplevelsen styra er digitala utveckling

Digitalisering handlar inte enbart om teknologi utan om att skapa maximal kundupplevelse. Det slår bloggaren och medgrundaren av konsultföretaget Viva Media, Arash Gilan, fast i ett blogginlägg.

Arash Gilan lyfter fram vikten att hänga med i digitala trender.

I inlägget fokuserar Arash Gilan på fyra olika trender som företag och organisationer ska ha ögonen på för att hänga med digitalt. Han konstaterar att de företag som börjar bli digitala under 2016 kommer att ha ett enormt försprång. Och det handlar i hög grad om mjuka värden.

För det första menar han att ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitalisering. Man måste som ledare helt enkelt stå på tårna och fundera över hur det skulle se ut om någon enbart genom digitalisering totalt skulle förändra den bransch eller det område inom vilket man är verksam. Exempel som Netflix och Spotify talar sitt tydliga språk.

För det andra hävdar han att gamla vägar, vanor och rutiner inte längre fungerar. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och man måste fråga sig hur mobil man är som ledare. Eller om man finns på sociala medier, om man bloggar eller om man föredrar on line-möten eller fysiska möten? Det handlar om att våga ifrågasätta allt och bygga en verksamhet som är attraktiv för alla generationer.

För det tredje lyfter Arash Gilan fram att kulturen är allt! Det gäller att skapa en start up-atmosfär för att kunna attrahera och behålla nya skickliga ungdomar. Företag måste förstå att i den digitala transformationen är det kultur och inte teknologi som är avgörande. Det handlar om trivsel, om hur cheferna lever som de lär eller om hur modernt och snyggt kontoret är för att nämna något.

Slutligen lyfter Arash Gilan fram att upplevelsen är viktigare än häftiga produkter. Han menar paradoxalt nog att när allt mer digitaliseras så blir känslor och upplevelser allt viktigare. Som människor kommer vi alltid att vara sociala varelser i behov av mänsklig interaktion. Därför kommer kundupplevelsen allt mer att hamna i fokus. Marknadsföring kommer allt mer att bli kundupplevelser och varumärken måste nollställa sig själva för att möte de behov, vanor och värdegrunder nya generationer har.

Fler nyheter

Sverige sämre på digitalisering än nordiska grannländer

Sverige är sämre på digitalisering än både Finland och Norge. Det visar Vismas Digitaliseringsindex, där över 3 000 vd:ar och ekonomichefer i Danmark, Norge, Finland och Sverige har rankat organisationens grad av automatisering i administrativa och ekonomiska processer.

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här