nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fyra steg för att lösa problem med ditt team

Problem i verkligheten är ofta inte så välstrukturerade att de går att lösa med enkla och självklara lösningar. Det hävdar den amerikanske psykologen David Jonassen på University of Missouri, på sajten Inc.com. Men han ger också fyra sätt att lösa dessa komplexa problem.

På universitet och högskolor lär man ofta ut problemlösning enligt enkla modeller. Men i verklighetens näringsliv finns knappast dessa välstrukturerade problem, utan vi har mestadels att göra med dåligt strukturerade problem som per definition innebär att det finns ett antal olika lösningar som medför både för- och nackdelar för olika personer och situationer.

– Många affärsproblem är dåligt strukturerade problem, säger David Jonassen. När vi identifierar viktiga kundsegment eller förhandlar om affärersuppgörelser, så följer vi inte förutbestämda regler. Istället består vårt jobb i att generera lösningar som medför fördelar för våra kunder och våra affärer i tävling med andra.

Han pekar på att man som entreprenör måste försöka välja den bästa möjligheten av många för att på så sätt skapa lockande lösningar. Enligt David Jonassen kan man använda olika strategier:

För det första, begränsa och definierar problemet tydligt. Det underlättar väldigt mycket genom att man helt enkelt diskuterar och sätter ramar.

För det andra – försök se problemet ur olika perspektiv. Det är också därför det är bra att jobba med team med olika kompetenser.

För det tredje så bör man samla in fördelar med olika lösningar istället för att argumentera för vilken som är bäst. Härigenom får man saker att jämföra med varandra. Denna metod ligger nära en metod som Lean startup.

Slutligen, förmodligen kommer inte något perspektiv att vara helt korrekt. Istället måste teamet försöka lägga ihop de bästa delarna av varje lösning. Därefter kan det nå nya nivåer av förståelse.

Taggar:

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här