nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Man surfar på digital våg
Det är långt ifrån bara teknologi som förenar företagen som är bäst på att surfa på den digitala vågen. FOTO: Shutterstock

Fyra faktorer för digital framgång

Bara 16 procent av företagen rider fullt ut på den digitala vågen. Det visar en studie från Oxford Economics och SAP Affärssystem. De företag som lyckas bäst har fyra drag gemensamt som du som vd kan lära av och ta efter.

Över 4 100 chefer och medarbetare i 21 länder deltog i studien ”Leaders 2020”. Resultaten visar att de företag som omfamnar den digitala transformationen lyckas bättre både ekonomiskt och i att engagera medarbetarna.

För digitalisering handlar inte bara om teknologi – det handlar mer om att skapa en innovationskultur som sätter fart på utvecklingen.

Här är de gemensamma dragen för företagen som lyckas bäst:

1. Värderar mångfald

De digitala vinnarna har oftare ökat mångfalden bland cheferna. De har också något fler kvinnor bland medarbetarna än andra företag och uttalar oftare att mångfald är positivt för affärerna.

2. Lyfter fram unga ledare

20 procent av alla chefer tillhör ”millenniegenerationen”. De har det gemensamt att de är skeptiska till om äldre chefer har tillräcklig kompetens inom digitalisering och de fokuserar mer på mångfald.

Att lyssna mer på de unga cheferna kan skapa en genväg till ett digitalt ledarskap – om man samtidigt kan ta vara på de äldre chefernas erfarenheter.

3. Engagerar medarbetarna

Medarbetarna hos de digitala vinnarna är oftare lojala med företaget, gruppen och chefen och de säger att chefen är en central förutsättning för engagemanget.

Över 80 procent av både chefer och medarbetare i de här företagen säger att cheferna ger mycket feedback, att företaget värderar nöjda medarbetare och att skickliga medarbetare kan avancera snabbt.

4. Använder data för beslut

Det sista området som skiljer ut de framgångsrika företagen är att många fler av dem fattar datadrivna beslut. De kopplar också oftare beslut till strategin och de gör ytterligare en sak som är vanlig vid digitalisering: de delegerar beslut till olika delar av företaget.

Källa: Tech Republic

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här