nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Man surfar på digital våg
Det är långt ifrån bara teknologi som förenar företagen som är bäst på att surfa på den digitala vågen. FOTO: Shutterstock

Fyra faktorer för digital framgång

Bara 16 procent av företagen rider fullt ut på den digitala vågen. Det visar en studie från Oxford Economics och SAP Affärssystem. De företag som lyckas bäst har fyra drag gemensamt som du som vd kan lära av och ta efter.

Över 4 100 chefer och medarbetare i 21 länder deltog i studien ”Leaders 2020”. Resultaten visar att de företag som omfamnar den digitala transformationen lyckas bättre både ekonomiskt och i att engagera medarbetarna.

För digitalisering handlar inte bara om teknologi – det handlar mer om att skapa en innovationskultur som sätter fart på utvecklingen.

Här är de gemensamma dragen för företagen som lyckas bäst:

1. Värderar mångfald

De digitala vinnarna har oftare ökat mångfalden bland cheferna. De har också något fler kvinnor bland medarbetarna än andra företag och uttalar oftare att mångfald är positivt för affärerna.

2. Lyfter fram unga ledare

20 procent av alla chefer tillhör ”millenniegenerationen”. De har det gemensamt att de är skeptiska till om äldre chefer har tillräcklig kompetens inom digitalisering och de fokuserar mer på mångfald.

Att lyssna mer på de unga cheferna kan skapa en genväg till ett digitalt ledarskap – om man samtidigt kan ta vara på de äldre chefernas erfarenheter.

3. Engagerar medarbetarna

Medarbetarna hos de digitala vinnarna är oftare lojala med företaget, gruppen och chefen och de säger att chefen är en central förutsättning för engagemanget.

Över 80 procent av både chefer och medarbetare i de här företagen säger att cheferna ger mycket feedback, att företaget värderar nöjda medarbetare och att skickliga medarbetare kan avancera snabbt.

4. Använder data för beslut

Det sista området som skiljer ut de framgångsrika företagen är att många fler av dem fattar datadrivna beslut. De kopplar också oftare beslut till strategin och de gör ytterligare en sak som är vanlig vid digitalisering: de delegerar beslut till olika delar av företaget.

Källa: Tech Republic

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här