nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Skamligt att prata med chefen om psykisk ohälsa

I en ny undersökning från Länsförsäkringar visar det sig att nästan åtta av tio kan prata med sin chef om sin fysiska hälsa medan bara sex av tio upplever att de kan ta upp sin psykiska hälsa.

Tre av fyra personer har erfarenhet av psykisk ohälsa, antingen självupplevd eller som närstående eller kollega, och det är den vanligaste orsaken till sjukskrivning. Trots det är det många som ogärna berättar för chefen när de mår psykiskt dåligt. 

– Det är förstås inte bra att det fortfarande upplevs som svårt och skamfyllt att prata öppet om psykisk ohälsa i arbetslivet. Vi har under flera år ställt frågor om arbetsplatsrelaterad hälsa till både arbetsgivare och medarbetare. Forskning har visat att arbetsplatsen spelar en viktig roll i kampen mot psykisk ohälsa. Den sammantagna bilden visar att en viktig förutsättning för ett effektivt förebyggande arbete mot psykisk ohälsa på våra arbetsplatser saknas, säger Länsförsäkringars hälsostrateg Kristina Ström Olsson.

Fyra tips för en hälsosam arbetsplats

Undersökningen visar också på att det är något fler yngre än äldre som inte kan prata med chefen om sin psykiska hälsa.

– Om man inte kan vara öppen med när man mår psykiskt dåligt på jobbet är risken stor att man väntar tills det gått alldeles för långt. Då ökar också risken för långtidssjukskrivning. Det är mycket olyckligt, konstaterar Kristina Ström Olsson.

Tips till chefer för ett bra arbetsklimat:

1. Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.

2. Arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna. Ha nolltolerans när det gäller kränkningar och mobbning.

3. Kommunicera! Både arbetsgivare och medarbetare har ett ansvar att bidra till en fungerande och god arbetsmiljö.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här