nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Förstå drivkrafterna och nå bättre resultat

Det är medarbetarnas arbete som skapar resultat i verksamheten. Hur kan man då i en förändringsprocess underlätta de beteenden i organisationen som leder till goda resultat?

Intresset för psykologiska metoder som baseras på inlärningspsykologiska principer och så kallad beteendeanalys har ökat. Inte minst finns det ett stort intresse på det organisationspsykologiska området.

Allt fler intresserar sig för betydelsen av att förstå och förklara det mänskliga beteendet i sitt sammanhang. Men det finns också ett omfattande intresse för hur förändringar på djupet kommer till stånd – både attityder och beteenden.

Beteendeanalytisk utveckling

OBM står för Organizational Behavior Management och bygger på psykologisk forskning kring vad som verkligen påverkar människors beteenden. Syftet med beteendeanalytisk organisationsutveckling är bland annat att förbättra prestationer, effektivisera ledarskap eller att skapa säkra och trygga arbetsplatser.

Fokuserar på det positiva

Boken OBM i praktiken ger kraftfulla verktyg för förändringsarbete i organisationer som vill nå bättre resultat. Detta sker med beteendeanalys som det primära verktyget och genom att identifiera de faktorer i organisationen som påverkar de beteenden, vilka i sin tur styr verksamheten. Fokus i OBM ligger på att öka de beteenden som är bra för verksamheten. Ökat fokus på önskade beteenden leder ofta automatiskt till färre oönskade beteenden.

Stärk ledarskapet

Första delen av boken sammanfattar de grundläggande begreppen i beteendeanalysen och beskriver förändringsprocessens fyra olika faser. Här beskrivs även de viktigaste fundamenten för ett konsultativt förhållningssätt. Boken poängterar också att utveckling av ledarskapet är en grundförutsättning i så gott som allt förändringsarbete. Den andra delen av boken beskriver tillämpningen av OBM inom sex olika områden: öka effektivitet, utveckla kundbemötande, förändra arbetssätt, utveckla värdegrund, påverkar arbetsklimatet, samt skapa en säker och trygg arbetsplats.

Författarna Rolf Olofsson och Kenneth Nilsson är båda psykologer med lång erfarenhet inom organisationspsykologi, samt inom ledar- och verksamhetsutveckling.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här