nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Förstå drivkrafterna och nå bättre resultat

Det är medarbetarnas arbete som skapar resultat i verksamheten. Hur kan man då i en förändringsprocess underlätta de beteenden i organisationen som leder till goda resultat?

Intresset för psykologiska metoder som baseras på inlärningspsykologiska principer och så kallad beteendeanalys har ökat. Inte minst finns det ett stort intresse på det organisationspsykologiska området.

Allt fler intresserar sig för betydelsen av att förstå och förklara det mänskliga beteendet i sitt sammanhang. Men det finns också ett omfattande intresse för hur förändringar på djupet kommer till stånd – både attityder och beteenden.

Beteendeanalytisk utveckling

OBM står för Organizational Behavior Management och bygger på psykologisk forskning kring vad som verkligen påverkar människors beteenden. Syftet med beteendeanalytisk organisationsutveckling är bland annat att förbättra prestationer, effektivisera ledarskap eller att skapa säkra och trygga arbetsplatser.

Fokuserar på det positiva

Boken OBM i praktiken ger kraftfulla verktyg för förändringsarbete i organisationer som vill nå bättre resultat. Detta sker med beteendeanalys som det primära verktyget och genom att identifiera de faktorer i organisationen som påverkar de beteenden, vilka i sin tur styr verksamheten. Fokus i OBM ligger på att öka de beteenden som är bra för verksamheten. Ökat fokus på önskade beteenden leder ofta automatiskt till färre oönskade beteenden.

Stärk ledarskapet

Första delen av boken sammanfattar de grundläggande begreppen i beteendeanalysen och beskriver förändringsprocessens fyra olika faser. Här beskrivs även de viktigaste fundamenten för ett konsultativt förhållningssätt. Boken poängterar också att utveckling av ledarskapet är en grundförutsättning i så gott som allt förändringsarbete. Den andra delen av boken beskriver tillämpningen av OBM inom sex olika områden: öka effektivitet, utveckla kundbemötande, förändra arbetssätt, utveckla värdegrund, påverkar arbetsklimatet, samt skapa en säker och trygg arbetsplats.

Författarna Rolf Olofsson och Kenneth Nilsson är båda psykologer med lång erfarenhet inom organisationspsykologi, samt inom ledar- och verksamhetsutveckling.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här