nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Förstå drivkrafterna och nå bättre resultat

Det är medarbetarnas arbete som skapar resultat i verksamheten. Hur kan man då i en förändringsprocess underlätta de beteenden i organisationen som leder till goda resultat?

Intresset för psykologiska metoder som baseras på inlärningspsykologiska principer och så kallad beteendeanalys har ökat. Inte minst finns det ett stort intresse på det organisationspsykologiska området.

Allt fler intresserar sig för betydelsen av att förstå och förklara det mänskliga beteendet i sitt sammanhang. Men det finns också ett omfattande intresse för hur förändringar på djupet kommer till stånd – både attityder och beteenden.

Beteendeanalytisk utveckling

OBM står för Organizational Behavior Management och bygger på psykologisk forskning kring vad som verkligen påverkar människors beteenden. Syftet med beteendeanalytisk organisationsutveckling är bland annat att förbättra prestationer, effektivisera ledarskap eller att skapa säkra och trygga arbetsplatser.

Fokuserar på det positiva

Boken OBM i praktiken ger kraftfulla verktyg för förändringsarbete i organisationer som vill nå bättre resultat. Detta sker med beteendeanalys som det primära verktyget och genom att identifiera de faktorer i organisationen som påverkar de beteenden, vilka i sin tur styr verksamheten. Fokus i OBM ligger på att öka de beteenden som är bra för verksamheten. Ökat fokus på önskade beteenden leder ofta automatiskt till färre oönskade beteenden.

Stärk ledarskapet

Första delen av boken sammanfattar de grundläggande begreppen i beteendeanalysen och beskriver förändringsprocessens fyra olika faser. Här beskrivs även de viktigaste fundamenten för ett konsultativt förhållningssätt. Boken poängterar också att utveckling av ledarskapet är en grundförutsättning i så gott som allt förändringsarbete. Den andra delen av boken beskriver tillämpningen av OBM inom sex olika områden: öka effektivitet, utveckla kundbemötande, förändra arbetssätt, utveckla värdegrund, påverkar arbetsklimatet, samt skapa en säker och trygg arbetsplats.

Författarna Rolf Olofsson och Kenneth Nilsson är båda psykologer med lång erfarenhet inom organisationspsykologi, samt inom ledar- och verksamhetsutveckling.

Fler nyheter

Hög arbetsbelastning stressar cheferna 

En ny undersökning visar att nära två av tre svenska chefer upplever arbetsrelaterad stress flera gånger i veckan – minst. Majoriteten anser inte heller att deras arbetsgivare gör något för att motverka stress och för var fjärde chef har stressen varit så påtaglig att man sökt sig till en annan arbetsplats.

Vd-brevet vanligast vid ID-kapningar

En ny undersökning visar att 45 procent av svenska företag med upp till 250 anställda har drabbats av eller utsatts för ett försök till en ID-kapning och hela 30 procent under det senaste året. Vd-brevet är det vanligaste sättet.

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här