nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Shutterstock

Företagshälsovården skapar en bättre arbetsmiljö

I en färsk undersökning från LO, PTK och Svenskt Näringsliv visar det sig att åtta av tio företag köper in tjänster som rör företagshälsovård. Detta ger bättre arbetsmiljö, bättre psykisk och fysisk hälsa och lägre sjukfrånvaro.

– Det är första gången som parterna gemensamt gör en sådan här undersökning. Förhoppningen är att resultaten kan inspirera andra. Men jag är lite förvånad, att resultatet är så homogent. Det hade jag inte förväntat mig, säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.

I undersökningen intervjuas vd:ar, personal- och administrativa chefer samt fackliga företrädare och skyddsombud, från 1 600 av Svenskt Näringslivs medlemsföretag, om synen på hälsotjänster.

Alla företag, oavsett bransch eller storlek, är överens om att företagshälsovård får positiva effekter. Vanligast är det att satsa på arbetsmiljöutbildningar och första hjälpen. Det anger 86 procent. Hälsokontroller och friskvård, till exempel rökavvänjning, är andra tjänster som ofta används liksom stödsamtal och krishantering.

Nästan 60 procent av företagen har någon gång vänt sig till privat läkare, sjukgymnast och psykolog och 42 procent erbjuder medarbetare sjukvård- och/eller rehabiliteringsförsäkring.

86 procent tycker att de har haft stor eller ganska stor hjälp av de köpta tjänsterna. Mest positiva är företag med 250 anställda eller fler. 95 procent anser att de har nytta av tjänsterna. Motsvarande siffra bland företag med 10-49 anställda är 82 procent.

44 procent svarar att arbetsmiljön blir bättre, 39 procent hävdar att den fysiska ohälsan inte är lika utbredd och 38 procent kan se en minskad sjukfrånvaro. 19 procent upplever att tjänsterna inte har någon inverkan alls.

Men det finns också ett och annat som svenskt Näringsliv, LO och PTK anser bör förbättras. Det handlar bland annat om att hälften av chefer och fackliga företrädare anger att de inte har samråd innan ett avtal om företagshälsovård tecknas.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här