nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Företagarnas nya dirigent

Elisabeth Thand Ringqvist går dit hon hittar engagemang och drivkraft. Det har skapat en framgångsrik och brokig karriär som tagit henne från musiken till politiken, över Atlanten och nästan in i riksdagen. I juni blev hon Företagarnas vd.

Elisabeth Thand Ringqvist ger ett omedelbart sympatiskt och skarpt intryck. Ögonen är forskande. Tankarna snabba och intelligenta. Hennes leende skjuter snabbt fram och tillbaka över ansiktet medan hon pratar. Efter tre månader som vd träffas vi för att diskutera om hennes första tid på Företagarna. Ansvarsfulla jobb är hon van vid, bland annat som konsult på McKinsey och som Maud Olofssons politiska sakkunniga, men vd har hon aldrig varit tidigare, om man inte räknar den skämtsamma titeln ”verkställande dirigent” i storbandet på Handels i Stockholm.

Under tidiga år i symfoniorkester fick hon en viktig insikt om ledarskap. Beroende på vem som höll i taktpinnen hade orkestern olika ljudbild och intensitet. Ofta kunde första intrycket och dirigentens entré vara avgörande för hur orkestern sedan spelade. Det lärde henne att tänka på vad hon signalerar.

– Den person som man är och som man vill vara i ett möte, det är hela ens person. Om det är ett möte där du vill lyssna men kommer in och ser bestämd ut kommer folk inte säga så mycket, säger hon.

För att själv göra ett gott första intryck i Företagarnas organisation satsade hon på att lägga minst 30 minuters intervjutid på varje anställd. Det gav medarbetarna en möjlighet att tala öppenhjärtligt om vad de ville med sin nya vd.

– Det gjorde jag dels för att förstå vad alla gör för någonting, och dels för att få deras bild av deras arbetssituation. Jag gjorde det också för att se om det fanns någonting särskilt viktigt i deras arbetssituation som skulle kunna vara annorlunda. Sedan frågade jag också om de tänkt ”Det här borde Företagarna göra” för att plocka upp saker som kanske inte har med just den personens arbetsområde att göra men som kan bidra till att göra någonting annorlunda, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Hon tillträdde den 7 juni och har inte haft så mycket semester. Eftersom hon har erfarenheten av att det alltid blir mer arbetsuppgifter efter hand prioriterade hon att ta sig tid till alla medarbetare.

– Om man inte väljer att sätta sig ner ordentligt med var och en och skapar en första relation, så tar det jättelång tid innan man hittar de tillfällena igen. Jag kan sällan fika med mina anställda, därför måste jag lära känna dem relativt snabbt och det här är starten på en dialog. Det är svårt att göra intervjurundan efter ett år, säger hon.

Ledarstil

För att sätta sin prägel på Företagarna vill hon vara tydlig och satsa på transparens.

– Jag tror på frihet tills motsatsen är bevisad.

Det gör att medarbetare kan bli förvånade när hon visar sin tuffa sida.

– Om en person sagt att den kan och ska leverera någonting, men inte ger mig en chans att vara med under processen, och sedan levererar någonting som inte är så bra, då kan jag vara ganska tuff.

En utmaning är att bemästra den svåra balansgången mellan att vara en inspirerande och en undervisande ledare, vilket ställer krav på att känna in var varje medarbetare befinner sig. En entusiastisk person kan till exempel ge sken av att klara av vad som helst, men kan ändå behöva vägledning.

– Jag försöker få medarbetare involverade i rätt saker. Alla kan inte veta allt. Men jag försöker tänka: är det någon mer person som behöver den här informationen? Jag har själv haft arbetssituationer där man håller information som ett maktmedel. Det blir destruktivt och allt går långsamt, säger hon.

I sann entreprenörsanda har hon den egenheten att hon är en tidsoptimist och kan bli så fokuserad på en uppgift att hon har tunnelseende i flera dagar.

– De som träffar mig under den perioden tycker antagligen att jag beter mig märkligt, säger hon och skrattar.

Men fokuserad ska inte förväxlas med stressad.

– En mentor sa en gång till mig: ”Du har den ovanliga förmågan att vara passionerad men också ganska logisk och kylig.” Med kylig menas att inte hetsa upp sig för småsaker för det brukar jag sällan göra.

Lyfta nya branscher

Hennes uppdrag är tydligt: Företagarna ska växa mer än de någonsin gjort tidigare, från drygt 70 000 till 100 000 medlemmar och bli en tydlig och trovärdig opinionsdrivare. Samtidigt vill Elisabeth Thand Ringqvist att de som jobbar på Företagarna ska ha roligt och utvecklas, eftersom det leder till goda resultat. Hennes hjärtefrågor rör småföretagande inom nya marknader och företagande i välfärdssektorn.

– De nya branscherna har ingen direkt väg till maktens korridorer, men det har de gamla. Eftersom nya branscher består av små företag så är det vår roll att plocka upp dem och se till att deras röst också hörs. Därför blir en del symbolfrågor som dubbelbeskattningen av appar en viktig fråga, för att den är viktig i en växande bransch, säger hon.

Dagens rytm

Den som vill hitta Företegarnas egna korridorer får först lokalisera en oansenlig bronsskylt bland alla pampiga näringslivsbyggnader på Regeringsgatan. Sedan går en hiss upp några våningar som landar mitt i en energifylld kontorsmiljö. Där ringer telefonerna ständigt. Alla rör sig snabbt i klapprande klackar och smattrar in stämningen som ett rytmiskt mantra: ka-rri-är, eff-ek-tiv. Till denna grundrytm lägger Elisabeth Thand Ringqvist sitt ledarskap som en dirigent lägger handen vid ett partitur.

– Jag kanske ser mig själv som en dirigent. Jag sitter ju inte på alla lösningar, jag måste bara få fram den där solostämman när den behövs. Men jag måste också kunna få alla att spela precis samtidigt och avsluta samtidigt för att få till den här kraften. En dirigent har ett partitur, de vet exakt hur de ska göra. Så det här är kanske mer som min improvisation.

Musikliknelsen är inte hämtad ur luften. Passionen för musik har påverkat hennes liv vid flera tillfällen och har gått hand i hand med intresset för samhällsfrågor och företagande. Till exempel började hon läsa ryska för att specialisera sig på svensk företagsamhet i Ryssland, samtidigt som hon då skulle kunna fördjupa sitt intresse för ryska kompositörer.

Efter avslutade studier vid Handelshögskolan följde en raketkarriär som managementkonsult för McKinsey med kunder som som Världsbanken, Unicef och Gate-stiftelsen. År av pendling mellan New York, Washington och London följde. Sedan kom ett erbjudande hon inte kunde neka till, att få bli kanslichef över Centerpartiet i en tid då Alliansen just hade bildats och senare skulle komma i mål med en valseger.

– Det kunde jag bara inte missa! säger hon.

Som kanslichef och operativt ansvarig för Centerpartiet hade hon 40 anställda. Som rådgivare hos näringsministern hade hon ansvar för de statliga bolagen.

– Det som skiljer sig mest från tidigare jobb jag haft är att jag har större frihet och större ansvar nu.

Extern plattform

Den första tiden har hon inte bara satsat på att få till en klang i organisationen internt, hon har även jobbat med den externa plattformen. Öga mot öga i en diskussion går det lättare att förstå sammanhang än genom att endast läsa rapporter, resonerar hon. I somras var hon i USA och träffade bland annat professorer i finansiell ekonomi vid Harvard University för att testa idéer kring hur finansmarknadsreglering påverkar småföretagande.

– För att man ska kunna driva den opinionsmässiga agendan och göra den spännande så kan den inte bara utgå ifrån hur det ser ut i Sverige. Man måste också titta på vad som görs bra på andra ställen. Vilka strömningar finns det? Vi ska ha en intressant agenda både för lokalpolitiker och våra medlemmar lokalt, men det måste också vara sådant som kittlar de nationella politikerna och de nationella opinionsbildarna inom andra områden.

Hittills har hon inte märkt av att hennes tidigare politiska engagemang krockat med någonting i hennes uppdrag som vd.

– Det enda där det kan krocka är om andra personer tillskriver mig åsikter som jag inte har i det här uppdraget, men som de tror att jag har för att jag har haft en politisk tillhörighet tidigare. Men de oppositionspolitiker som jag har träffat såhär långt tycker inte att det är ett problem, de tycker det är bra att Företagarnas vd har en djup förståelse för politikens funktionssätt.

Peppande misstag

För ett år sedan satsade hon själv på en personvalskampanj för Centerpartiet som misslyckades.

– Jag visste ju att det var ett nästan omöjligt mål. Men jag hade personer som jobbade för mig som jag fick att tro på min grej, vilket blev ett så stort ansvar. När det föll blev jag jätteledsen men efter ett tag insåg jag att jag kan göra annat.

Elisabeth Thand Ringqvist upplever en annan kultur inför misslyckanden i USA.

– När jag berättar det här i Sverige lägger folk huvudet på sned och säger: Ja det var ju synd. Men när jag var i USA i mellanvalet i november och berättade för politiker och politiska konsulter om nederlaget sa de bara: Kom igen, du fixar det nästa gång! Det var en helt annan känsla.

Misslyckanden i allmänhet har Företagarna tagit fasta på under hösten. För att ge sina medlemmar stöd och pepp visar de att även de mest framgångsrika företagarna har gjort misstag under sin karriär genom projektet Misstagens Mästare. En entreprenör hade gått så långt att han listat alla sina konkurser på baksidan av sitt visitkort.

– Det gjorde han för att visa att han var erfaren.

Om politiken kommer att locka så pass mycket igen att hon ger sig in i leken igen vet hon inte. Just nu är det vd-rollen som gäller.

– Jag är vd så länge som jag har passionen för det jag gör. När den inte finns längre är jag ingen bra vd. Det har jag lärt mig och det har blivit starkare med åren oavsett vilken roll jag haft. Jag vill göra ett bra jobb när jag väl gör det.

Hitta inspirationen

För att hitta kraft i vardagen och i uppdraget tror hon på att skilja på rekreation och inspiration. Rekreation för Elisabeth Thand Ringqvist är att vara ute i naturen med familjen eller sitt kvinnliga jaktlag. Inspiration å andra sidan är att träffa intressanta människor och få vara i spännande sammanhang i storstäder.

– Det kan vara jobbigt att ta sig tid till inspiration. Man kan tänka: Är det värt det? Men på längre sikt är det viktigt. När tidsandan är att man hela tiden måste utvecklas måste man hitta sätt att göra det, annars stagnerar man. Hon tillägger:

– Det finns alltid saker som är motigt. Det finns alltid surdegar man måste hantera, men om man inte vågar så kan man inte göra några misstag och heller inte lyckas.

Taggar:

Fler nyheter

Så förenklar du ditt hållbarhetsarbete

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som småföretagare?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här