nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Shutterstock

Företag tar inte tillvara medarbetarna utlandserfarenhet

En undersökning från Unionen visar att svenska företag skulle kunna göra mycket mer för att ta tillvara sin personals kompetens när de kommer hem efter att ha jobbat utomlands.

Många svenskar drömmer om att jobba utomlands och de flesta menar att de helst skulle ha ett svenskt bolag som arbetsgivare.

44 procent av Unionens fackklubbar säger att deras företag har eller har haft utsänd personal, men inte ens hälften svarar att företagen i hög grad förbereder sina anställda inför utlandsvistelsen. Det gynnar varken de anställda eller företagen. En annan utmaning är att ta tillvara på utsändas erfarenheter när de återvänder till Sverige.

– Att ta tillvara kompetensen inom företaget är smart arbetsledning, men ändå säger var sjätte klubb att deras företag inte värdesätter de utsändas erfarenheter och kompetens när de kommer hem. Det är inget annat än resursslöseri, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

En av sex klubbar anser att erfarenheten av utlandsarbete inte värdesätts och belönas av företaget. Där är andelen något högre i tjänstesektorn, 19 procent, än inom industrin,15 procent. En sak som flera klubbar nämner är dessutom att den anställdes svenska tjänst ibland inte finns kvar när personen återvänder efter en utlandsvistelse.

– Utsända får en särskild kompetens om företagets verksamhet i och med att de ser andra delar av företaget. Det borde ligga i företagens absoluta intresse att ta tillvara den kompetensen. Därför är det väldigt synd att så många företag inte verkar värdesätta de återvändandes nyvunna erfarenheter, avslutar Henrik Ehrenberg.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här