nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Shutterstock

Företag tar inte tillvara medarbetarna utlandserfarenhet

En undersökning från Unionen visar att svenska företag skulle kunna göra mycket mer för att ta tillvara sin personals kompetens när de kommer hem efter att ha jobbat utomlands.

Många svenskar drömmer om att jobba utomlands och de flesta menar att de helst skulle ha ett svenskt bolag som arbetsgivare.

44 procent av Unionens fackklubbar säger att deras företag har eller har haft utsänd personal, men inte ens hälften svarar att företagen i hög grad förbereder sina anställda inför utlandsvistelsen. Det gynnar varken de anställda eller företagen. En annan utmaning är att ta tillvara på utsändas erfarenheter när de återvänder till Sverige.

– Att ta tillvara kompetensen inom företaget är smart arbetsledning, men ändå säger var sjätte klubb att deras företag inte värdesätter de utsändas erfarenheter och kompetens när de kommer hem. Det är inget annat än resursslöseri, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

En av sex klubbar anser att erfarenheten av utlandsarbete inte värdesätts och belönas av företaget. Där är andelen något högre i tjänstesektorn, 19 procent, än inom industrin,15 procent. En sak som flera klubbar nämner är dessutom att den anställdes svenska tjänst ibland inte finns kvar när personen återvänder efter en utlandsvistelse.

– Utsända får en särskild kompetens om företagets verksamhet i och med att de ser andra delar av företaget. Det borde ligga i företagens absoluta intresse att ta tillvara den kompetensen. Därför är det väldigt synd att så många företag inte verkar värdesätta de återvändandes nyvunna erfarenheter, avslutar Henrik Ehrenberg.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här