nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Flexibla organisationer ger digital framgång

Nordiska chefer tror inte på traditionella, hierarkiska organisationsformer utan på mer flexibla organisationsformer för att nå digital framgång. Det visar konsultföretaget Hammer och Hanborgs Nordic Executive Survey.

Nätbverksorganisationen är en framgångsrik modell vid digitalisering anser många chefer.

Undersökningen genomförs nu för tredje gången och totalt har 1.073 nordiska chefer försökt besvara frågan på hur man organiserar sig för digital framgång? Sammanfattningsvis kan konstateras att cheferna såg silos som hinder för engagemang och för att medarbetarna ska nå sin fulla potential i utvecklingen. Agila och flexibla organisationer är istället det som behövs.

De tillfrågade fick välja mellan fyra olika organisationsformer för att se vilken de upplevde som optimal för digital utveckling. 54 procent valde nätverksorganisationen som är baserad på relationer mellan intressenter både internt och externt. 27 procent valde amöbaorganisationen som är öppen och inte låser in individer i fasta roller och mandat. Vidare valde lika många, det vill säga 9 procent, antingen den traditionella organisationen med hierarkisk struktur och silos eller kaosorganisationen där silos är nedbrutna och processerna är icke linjära.

De viktigaste orsakerna till att man vill digitalisera var att man vill utveckla nya affärer och tjänster, att anpassa befintliga affärer, att det handlade om överlevnad och slutligen att digitaliseringen är ett sätt att effektivisera sin kommunikation.

Undersökningen pekar också på många utmaningar. Från chefernas sida handlar det om att framgångsrikt kunna aktivera en strategi, att nå affärsmålen, att leda på distans och att kunna attrahera relevanta talanger och sedan behålla dem. Ur ett organisationsperspektiv handlar utmaningarna att medarbetarna inte har den kompetens som behövs, att det saknas tekniska lösningar, att man är organiserad på fel sätt och att det är svårt att få med sig medarbetarna. Exempelvis säger 30 procent av de svarande i offentlig sektor att de har svårt att få medarbetarna att acceptera digitalisering och i större organisationer över 200 anställda upplever de att de är fel organiserade.

– När vi ställde frågan vilken kompetens som företagen saknar kunde vi identifiera fem områden som inte bara handlade om kunskaper, säger Åsa Falkman, founding partner Hammer & Hanborg. Många uttryckte ett behov av att få in personer som förstår både det digitala och affären.

Den kompetens och kunskap som behövs kan bland annat sammanfattas i följande: Djup förståelse för olika digitala aspekter, förståelse för affärsperspektivet i digitaliseringen, rätt attityd och mod samt slutligen behov av personer som jobbar med utveckling.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här