nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Flexibla organisationer ger digital framgång

Nordiska chefer tror inte på traditionella, hierarkiska organisationsformer utan på mer flexibla organisationsformer för att nå digital framgång. Det visar konsultföretaget Hammer och Hanborgs Nordic Executive Survey.

Nätbverksorganisationen är en framgångsrik modell vid digitalisering anser många chefer.

Undersökningen genomförs nu för tredje gången och totalt har 1.073 nordiska chefer försökt besvara frågan på hur man organiserar sig för digital framgång? Sammanfattningsvis kan konstateras att cheferna såg silos som hinder för engagemang och för att medarbetarna ska nå sin fulla potential i utvecklingen. Agila och flexibla organisationer är istället det som behövs.

De tillfrågade fick välja mellan fyra olika organisationsformer för att se vilken de upplevde som optimal för digital utveckling. 54 procent valde nätverksorganisationen som är baserad på relationer mellan intressenter både internt och externt. 27 procent valde amöbaorganisationen som är öppen och inte låser in individer i fasta roller och mandat. Vidare valde lika många, det vill säga 9 procent, antingen den traditionella organisationen med hierarkisk struktur och silos eller kaosorganisationen där silos är nedbrutna och processerna är icke linjära.

De viktigaste orsakerna till att man vill digitalisera var att man vill utveckla nya affärer och tjänster, att anpassa befintliga affärer, att det handlade om överlevnad och slutligen att digitaliseringen är ett sätt att effektivisera sin kommunikation.

Undersökningen pekar också på många utmaningar. Från chefernas sida handlar det om att framgångsrikt kunna aktivera en strategi, att nå affärsmålen, att leda på distans och att kunna attrahera relevanta talanger och sedan behålla dem. Ur ett organisationsperspektiv handlar utmaningarna att medarbetarna inte har den kompetens som behövs, att det saknas tekniska lösningar, att man är organiserad på fel sätt och att det är svårt att få med sig medarbetarna. Exempelvis säger 30 procent av de svarande i offentlig sektor att de har svårt att få medarbetarna att acceptera digitalisering och i större organisationer över 200 anställda upplever de att de är fel organiserade.

– När vi ställde frågan vilken kompetens som företagen saknar kunde vi identifiera fem områden som inte bara handlade om kunskaper, säger Åsa Falkman, founding partner Hammer & Hanborg. Många uttryckte ett behov av att få in personer som förstår både det digitala och affären.

Den kompetens och kunskap som behövs kan bland annat sammanfattas i följande: Djup förståelse för olika digitala aspekter, förståelse för affärsperspektivet i digitaliseringen, rätt attityd och mod samt slutligen behov av personer som jobbar med utveckling.

Fler nyheter

4 vanliga metoder för att komma åt dina konton

En ny Sifo-undersökning beställd av mjukvaruföretaget Tieto visar att hälften av svenskarna aldrig byter lösenord och att sju av tio använder samma lösenord till flera internettjänster. Det gör dem till enkla mål för hackare som vill komma åt deras konton och kortuppgifter.

Ny bok om cirkulärt ledarskap

Frida Lundh, rådgivare på konsultbolaget Curamando, har skrivit boken ”Cirkulärt ledarskap” en bok för den som vill jobba smartare - inte mer. Den handlar om hållbar, framgångsrik förändringsledning – hur man får saker att hända utan att köra slut på sig själv.

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här